Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU29-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Mirka Lähdeniemi
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU29
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 16.03.2026 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 17.03.2026 klo 08:00 - 15:00 (7 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 29.04.2026 klo 08:00 - 15:00 (7 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia.
Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä.
Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina.
Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulmasta.
Sisältö
Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat?
Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot?
Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa?
Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?
Arviointi
Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä.
Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä.
Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Learn-alustalta löytyvä materiaali ja opiskelijan itsenäisesti etsimä materiaali.
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
1) Opetus
16.3. 4h verkkokontakti,
17.3. 6h verkkokontakti,
29.4. 6h verkkokontakti
sekä näiden välissä suoritettavat itsenäiset tehtävät. Verkkokontaktiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
2) Itsenäiset tehtävät learn -alustalla
TKI ja työelämäyhteistyö
Tehtävät nivoutuvat työelämään nuorten ehkäisevän päihdetyön ja mielenterveyden edistämisen parissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
Opetus: 16 tuntia verkkokontaktia, 119 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Itsenäinen vaihtoehto: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen osien kuvaus
Nuorten mielenterveyden tukeminen 2,5 op
Ehkäisevä päihdetyö 2,5 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opettajan tekemään arviointiin kirjallisten tehtävien perusteella sekä opiskelijan itsearviointiin.