Siirry suoraan sisältöön

Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö (5op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU29-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
YPKV24KM
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU29

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 16.03.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3008
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 17.03.2026 klo 08:00 - 15:00
(7 t 0 min)
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3008
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 29.04.2026 klo 08:00 - 15:00
(7 t 0 min)
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3008
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia.
Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä.
Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina.
Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulmasta.

Sisältö

Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat?
Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot?
Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa?
Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?

Arviointi

Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä.
Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä.
Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa.

Arviointi asteikolla 0-5

Opiskelumateriaali

Learn-alustalta löytyvä materiaali ja opiskelijan itsenäisesti etsimä materiaali.
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

1) Opetus
16.3. 4h verkkokontakti,
17.3. 6h verkkokontakti,
29.4. 6h verkkokontakti
sekä näiden välissä suoritettavat itsenäiset tehtävät. Verkkokontaktiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.

2) Itsenäiset tehtävät learn -alustalla

TKI ja työelämäyhteistyö

Tehtävät nivoutuvat työelämään nuorten ehkäisevän päihdetyön ja mielenterveyden edistämisen parissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

Opetus: 16 tuntia verkkokontaktia, 119 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Itsenäinen vaihtoehto: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Toteutuksen osien kuvaus

Nuorten mielenterveyden tukeminen 2,5 op
Ehkäisevä päihdetyö 2,5 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opettajan tekemään arviointiin kirjallisten tehtävien perusteella sekä opiskelijan itsearviointiin.

Siirry alkuun