Elämyspedagoginen ohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU30-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Tommi Pantzar
- Vastuuopettaja
- Tommi Pantzar
- Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU30
Toteutukselle Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.
Sisältö
Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?
Arviointi
Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Materiaalin kurssille löydät kurssin Learn alustalta.
Tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Tämä opintojakso on tarkoitettu Kouvolan kampuksen monimuotototeutuksessa opiskeleville yhteisöpedagogiopiskelijoille. Opintojakso koostuu kolmesta verkkokontaktilähipäivästä (á 4h) 16.2. ,16.3. ja 9.4.2026, niihin liittyvistä tehtävistä sekä itsenäisestä ohjausprojektista omassa työelämäympäristössä. Opintojakson ensimmäisenä lähipäivänä perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen ja aloitetaan oman projektin suunnittelu. Kevään aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä. Opiskelija etsii oman työelämäkumppanin, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella ja toteuttaa. Toisena lähipäivänä perehdytään kokemuksen käsittelyyn ja ohjaukseen sekä hiotaan toteutussuunnitelmia. Viimeisellä kerralla esitellään toteutuneita projekteja ja mikäli toteutus on myöhemmin keväällä/kesällä esitellään viimeistellyt suunnitelmat.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Monimuotototeutus on automaattisesti integroitu työelämään. Voit toteuttaa tämän omalla työpaikalla, mikäli elämyspedagoginen ohjaus soveltuu työnkuvaasi (vaatii ohjattavan ryhmän).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson toteutus vaatii, että etsit itsellesi työelämäkumppanin, johon suunnittelet ja toteutat ohjausprojektin yhdessä kyseisen yhteisön ohjaajien kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tarkemmat tiedot Learn alustalla. Helmi-maaliskuu, toiminnan suunnittelu ja ennakkotehtävä. Maaliskuun loppu - huhtikuun alku ohjausten toteutus (ideaalitilanne). Loppuraportin kirjoittaminen ohjausten jälkeen. Ohjaukset voi toteuttaa myös myöhemmin keväällä tai kesällä. Tällöin arviointi voi siirtyä syksylle.
Ei tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Voit halutessasi toteuttaa projektin monikulttuurisessa ympäristössä tai ulkomailla.
Opiskelijan työmäärä
Verkkolähipäiviin osallistuminen ja niihin liittyvät tehtävät 1op
Ennakkotehtävä 1op
Oma projekti 3op
Yksi opintopiste vastaa noin 27h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkkolähiopetuksessa saat valmiuksia elämyspedagogisen toiminnan suunnittelua ja ohjausta varten sekä tutustut kokemuksen käsittelyn menetelmiin.
Ennakkotehtävässä syvennyt teemaan annettujen materiaalien avulla ja kirjoitat omaa ohjausprojektiasi hydyttävän kirjallisen tuotoksen elämyspedagoisesta ohjauksesta.
Oman projektin suunnittelu ja toteutus
Oman projektin tai projektisuunnitelman esittely ja arviointi viimeisenä verkkolähipäivänä.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävyysehto: seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso (tai vastaavat tiedot) tulee olla suoritettuna ennen tätä kurssia. Voit tässä halutessasi hyödyntää sillä kurssilla tehtyä suunnitelmaa, hioa sitä ja toteuttaa sen.
Opintojakson ohjauksellinen osuus on mahdollista toteuttaa perustellusta syystä myös kesän aikana. Tällöin toteutuksen arviointi ja opintopisteiden saaminen siirtyy elokuun loppuun.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5.
Arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
d. Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi
Esitietovaatimukset
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.