Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä (5op)
Toteutuksen tunnus: NK00EZ05-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 06.04.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- YP Opettaja 1 MRNY
- Vastuuopettaja
- Maija-Sisko Kauppila
- Ryhmät
-
NKMI25SVYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
- Opintojakso
- NK00EZ05
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 09.04.2026 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00EZ05-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 21.04.2026 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00EZ05-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ma 04.05.2026 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00EZ05-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat käyttää ja soveltaa asiantuntevasti ja laaja-alaisesti pedagogista esimiestyötä kuvaavia käsitteitä.
Tunnistat pedagogisesti orientoituneiden työyhteisöjen johtamisen erityispiirteitä.
Osaat tarkastella kriittisesti työyhteisöjen johtamiskäytäntöjä pedagogiselta näkökannalta.
Osaat soveltaa pedagogisen johtamisen käsitteitä työyhteisöjen johtamiseen ja kehittämiseen
Sisältö
Mitä pedagogisella johtamisella työyhteisöissä tarkoitetaan?
Miten työyhteisöjen käytäntöjä voidaan pedagogisoida?
Miten työyhteisön toiminta voidaan nähdä oppimisympäristössä toimimisena?
Miten pedagogista johtamista voidaan soveltaa työelämämuutoksessa?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti ja monialaisesti työyhteisöjen käytäntöjä pedagogisesta näkökulmasta.
b. ratkaista vaativia työyhteisön toiminnan ongelmia pedagogisen johtamisen sovellusmahdollisuuksia hyödyntämällä.
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä pedagogisen johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali löytyy osin Learn-oppimisympäristössä ja se ilmoitetaan opintojakson alussa. Oppimistehtävissä käytettävä opiskelumateriaali haetaan itsenäisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena verkossa, joka sisältää verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä. Opintojakson aikana perehdytään ryhmäkeskusteluin pedagogisen johtamisen kysymyksiin analysoimalla lähestymistavan soveltamismahdollisuuksia työyhteisöissä.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkaessa. Osallistuminen opintojaksolle edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Arvioitava tehtävä tehdään itsenäisesti tai parityönä. Tehtävä on palautettava annetussa aikataulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kontaktiopetuksen tehtävät perustuvat työelämäkäytäntöjen arviointiin. Opintojakson suoritus tähtää työelämän kehittämiseen pedagogista johtamista soveltaen. Opintojakso on mahdollista suorittaa soveltuvin osin TKI-yhteistyönä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan esseemuotoisella oppimistehtävällä opintojakson päättymiseen mennessä (15.5.2026).
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson työmäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 24 tuntia ja itsenäistä työskentelyä111 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kontaktiopetukseen osallistumista sekä opintojakson tehtävien suorittamista. Opintojakson arviointi tapahtuu yksin, parityönä tai pienryhmässä tehdyn oppimistehtävän perusteella, joka voi olla esimerkiksi työyhteisöanalyysi tai kehittämissuunnitelma.