Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä (5op)

Toteutuksen tunnus: NK00EZ05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
06.04.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettajat
YP Opettaja 1 MRNY
Vastuuopettaja
Maija-Sisko Kauppila
Ryhmät
NKMI25SVY
Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Opintojakso
NK00EZ05

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 09.04.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00EZ05-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 21.04.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00EZ05-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 04.05.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00EZ05-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat käyttää ja soveltaa asiantuntevasti ja laaja-alaisesti pedagogista esimiestyötä kuvaavia käsitteitä.
Tunnistat pedagogisesti orientoituneiden työyhteisöjen johtamisen erityispiirteitä.
Osaat tarkastella kriittisesti työyhteisöjen johtamiskäytäntöjä pedagogiselta näkökannalta.
Osaat soveltaa pedagogisen johtamisen käsitteitä työyhteisöjen johtamiseen ja kehittämiseen

Sisältö

Mitä pedagogisella johtamisella työyhteisöissä tarkoitetaan?
Miten työyhteisöjen käytäntöjä voidaan pedagogisoida?
Miten työyhteisön toiminta voidaan nähdä oppimisympäristössä toimimisena?
Miten pedagogista johtamista voidaan soveltaa työelämämuutoksessa?

Arviointi

Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti ja monialaisesti työyhteisöjen käytäntöjä pedagogisesta näkökulmasta.
b. ratkaista vaativia työyhteisön toiminnan ongelmia pedagogisen johtamisen sovellusmahdollisuuksia hyödyntämällä.
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä pedagogisen johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaali löytyy osin Learn-oppimisympäristössä ja se ilmoitetaan opintojakson alussa. Oppimistehtävissä käytettävä opiskelumateriaali haetaan itsenäisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena verkossa, joka sisältää verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä. Opintojakson aikana perehdytään ryhmäkeskusteluin pedagogisen johtamisen kysymyksiin analysoimalla lähestymistavan soveltamismahdollisuuksia työyhteisöissä.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkaessa. Osallistuminen opintojaksolle edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Arvioitava tehtävä tehdään itsenäisesti tai parityönä. Tehtävä on palautettava annetussa aikataulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kontaktiopetuksen tehtävät perustuvat työelämäkäytäntöjen arviointiin. Opintojakson suoritus tähtää työelämän kehittämiseen pedagogista johtamista soveltaen. Opintojakso on mahdollista suorittaa soveltuvin osin TKI-yhteistyönä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan esseemuotoisella oppimistehtävällä opintojakson päättymiseen mennessä (15.5.2026).

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 24 tuntia ja itsenäistä työskentelyä111 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kontaktiopetukseen osallistumista sekä opintojakson tehtävien suorittamista. Opintojakson arviointi tapahtuu yksin, parityönä tai pienryhmässä tehdyn oppimistehtävän perusteella, joka voi olla esimerkiksi työyhteisöanalyysi tai kehittämissuunnitelma.

Siirry alkuun