Digitaalisten palveluprosessien johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: DI00FC49-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 03.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Opettajat
- Anni Issakainen
- Tiia Laukkanen
- Vastuuopettaja
- Päivi Lifflander
- Ryhmät
-
DISA25KYDigitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk
- Opintojakso
- DI00FC49
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 21.01.2026 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Digitaalisten palveluprosessien johtaminen DI00FC49-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 11.02.2026 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Digitaalisten palveluprosessien johtaminen DI00FC49-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 25.03.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
Digitaalisten palveluprosessien johtaminen DI00FC49-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
To 26.03.2026 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Digitaalisten palveluprosessien johtaminen DI00FC49-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 22.04.2026 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Digitaalisten palveluprosessien johtaminen DI00FC49-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat suunnitella, arvioida ja johtaa ihmisten sekä ryhmien toimintaa digitaalisten palveluiden muutosprosesseissa.
Osaat hyödyntää palveluprosessien johtamisessa virtuaali- ja hybridijohtajuutta ja digitaalisia työprosesseja.
Osaat arvioida ja analysoida asiakkuuksien osatekijöitä digitaalisten palveluprosessien kehittämisessä ja johtamisessa.
Osaat hyödyntää asiakkuusjohtamisen työkaluja digitaalisten palveluprosessien johtamisessa ja kehittämisessä.
Osaat hyödyntää digitaalisten palveluprossien kehittämisessä ja johtamisessa erilaisia tuottavuutta, laatua ja asiakaskokemusta edistäviä työkaluja, automatisointia ja tukiälyä monialaisesti.
Sisältö
Miten muutosjohtamisen teorioita voidaan hyödyntää digitaalisten palveluprosessien kehittämisessä?
Mitä onnistunut muutosprosessi edellyttää ja mahdollistaa digitaalisten palveluprosessien kehittämisessä ja johtamisessa?
Miten palveluprosessien johtamisessa hyödynnetään virtuaali- ja hybridijohtajuutta ja digitaalisia työprosesseja?
Miten asiakkuuksia ja asiakaskokemusta voidaan arvioida digitaalisten palveluprosessien kehittämisessä?
Miten laatua ja tuottavuutta kehitetään, ylläpidetään, arvioidaan ja hyödynnetään digitaalisissa palveluprosesseissa asiakasarvoa tuottaen?
Miten asiakkuusjohtamisen työkaluja, automatisointia ja tukiälyä voidaan hyödyntää digitaalisten palveluprosessien johtamisessa?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa.
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g. osaat viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä ja yhdellä vieraalla kielellä.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta, joskin voi hyödyntää muita lähteitä.
• Salminen, J. 2023. Muutoksen johtaminen: matkaopas organisaation muutosmatkalla. Brik Impact Oy. Löytyy Kakkuurista myös e-kirjana
* Forss, S. 2024. Yleisopas digitaalisten sote-palvelujen kehittämiseen. THL. Verkkolähde.
Muu opiskelumateriaali on kuvattu opintojakson Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää 5 x 3 h verkko-opetuskertaa ryhmän DISA25KY-kanavalla. Läsnäolo verkko-opetuksissa on suositeltavaa ja poissaolot tulee korvata erillistehtävällä. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä verkko-opetuksen aktivointitehtäviä. Lisäksi aikaansitomatonta itsenäisesti aikataulutettavaa opiskelua.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voi olla työelämän edustajia vierailuna. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson tehtäviä työelämään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on oppimistehtäviä, opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat aikatalutetut tehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 15 t on työjärjestyksen mukaisesti verkko-opetusta sisältäen pienryhmätehtäviä sekä 120 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
1) Digitaalisten palveluiden muutosjohtamisen perusteet (1 op)
2) Onnistunut muutosprosessi (1 op)
1 + 2 osuuksista numeraalisesti arvioitava kokoava tehtävä.
3) Laadun ja tuottavuuden kehittäminen digitaalisissa palveluissa (2 op): numeraalisesti arvioitava tehtävä ja vertaispalaute.
4) Asiakkuuksien, asiakaskokemuksen ja asiakkuusjohtamisen työkalujen hyödyntäminen digitaalisissa palveluissa (1 op): tehtävä. Arvioidaan hyväksytty /täydennettävä/ hylätty.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajat Tiia Laukkanen & Anni Issakainen. Sähköpostit on muotoa etunimi.sukunimi@xamk.fi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on YAMK-tasoinen EQF7-tasoinen. Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla. Arviointiasteikko numeraalinen 1-5