Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa (5op)

Toteutuksen tunnus: DI00FC46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 24.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Opettajat
Anni Issakainen
Päivi Lifflander
Tiia Laukkanen
Suvi Lamberg
Vastuuopettaja
Päivi Lifflander
Ryhmät
DISA26KVY
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk
Opintojakso
DI00FC46

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Pe 16.01.2026 klo 12:45 - 15:30
(2 t 45 min)
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
Ke 04.02.2026 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
To 05.02.2026 klo 12:45 - 15:30
(2 t 45 min)
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
Pe 20.03.2026 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
To 16.04.2026 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita.

Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa.

Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia digitaalisia palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet.

Osaat hyödyntää digitaalisia palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä.

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?

Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) ja käyttäjäryhmien saavutettavuutta digitaalisten palveluiden suunnittelussa?

Mitä on asiakasarvo ja miten asiakas- ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?

Millaisia digitaalisia välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Arviointi

Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen, jotka järjestetään kuukausittain vuorovaikutteisella Teams-etäyhteydellä. Lähiopetus 15 tuntia (Teams-yhteydellä kotikoneelta) sekä itsenäinen opiskelu 110 tuntia. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien verkko-oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelutehtävät integroituvat työelämään tai Xamkin hankkeisiin. Työelämästä mahdolliset asiantuntijavierailut.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ajastetut verkkotehtävät ovat Learn-alustalla. Niissä noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä ja lähteiden merkinnässä Xamkin lähdemerkintäohjetta.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla voidaan hyödyntää kansainvälistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Toteutuksen osien kuvaus

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) saavutettavuutta sähköisten palveluiden suunnittelussa.
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Anni Issakainen ja Suvi Lamberg

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna tehtävien määräaikoina. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.

Siirry alkuun