Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa (5op)
Toteutuksen tunnus: DI00FC46-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 24.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Opettajat
- Anni Issakainen
- Päivi Lifflander
- Tiia Laukkanen
- Suvi Lamberg
- Vastuuopettaja
- Päivi Lifflander
- Ryhmät
-
DISA26KVYDigitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk
- Opintojakso
- DI00FC46
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 16.01.2026 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 04.02.2026 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
To 05.02.2026 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Pe 20.03.2026 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
To 16.04.2026 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita.
Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia digitaalisia palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet.
Osaat hyödyntää digitaalisia palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä.
Sisältö
Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) ja käyttäjäryhmien saavutettavuutta digitaalisten palveluiden suunnittelussa?
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakas- ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia digitaalisia välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen, jotka järjestetään kuukausittain vuorovaikutteisella Teams-etäyhteydellä. Lähiopetus 15 tuntia (Teams-yhteydellä kotikoneelta) sekä itsenäinen opiskelu 110 tuntia. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien verkko-oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelutehtävät integroituvat työelämään tai Xamkin hankkeisiin. Työelämästä mahdolliset asiantuntijavierailut.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ajastetut verkkotehtävät ovat Learn-alustalla. Niissä noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä ja lähteiden merkinnässä Xamkin lähdemerkintäohjetta.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla voidaan hyödyntää kansainvälistä materiaalia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.
Toteutuksen osien kuvaus
Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) saavutettavuutta sähköisten palveluiden suunnittelussa.
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Anni Issakainen ja Suvi Lamberg
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna tehtävien määräaikoina. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.
Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.