Tulevaisuuden palveluprosessit (5op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU76-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
- Opettajat
- Natalia Kushcheva
- Vastuuopettaja
- Natalia Kushcheva
- Ryhmät
-
MRMI24KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRKT23SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
- Opintojakso
- MR00DU76
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 13.01.2026 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Orientation: Future service processes MR00DU76-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ma 09.02.2026 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Future service processes MR00DU76-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ma 02.03.2026 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Future service processes MR00DU76-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ma 20.04.2026 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Future service processes MR00DU76-3008 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat tunnistaa tulevaisuuden ilmiöitä palveluprosesseihin liittyen
Osaat analysoida tulevaisuuden haasteita ja niiden vaikutusta palveluprosesseihin
Osaat etsiä käytännön ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin
Sisältö
Miten etsit ja tulkitset ennakointitietoa tulevaisuuden palveluprosesseista?
Miten palveluprosessit muuttuvat tulevaisuudessa?
Miten teknologia muuttaa palveluprosesseja?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)
Arviointi
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Opiskelumateriaali
Learn-oppimisalustalla opettajan ilmoittama materiaali.
Suositeltavat oppikirjat:
- Chaffey, D. 2024 Digital business and e-commerce managementShow detailed view
- Agarwal, R., 2015 The handbook of service innovation (eBook)
- Ghoreishi, M., 2024 Artificial Intelligence of Things as an Accelerator of Circular Economy in International Business (eBook)
- Grönroos, C., 2015 Service management and marketing: managing the service profit logic
Opiskelumuodot ja -menetelmät
- Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään Teamsissa. Osallistuminen aloitustapaamiseen on pakollinen. Aloitustapaamisesta tehdään tallenne, joka on katsottavissa Learn-alustallaю
- Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Etäopetuskerroista ei tehdä tallennetta.
- Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tai ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja verkkoprojectti.
- Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti tai ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
- Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä / erikseen sovittaessa / Learn-alustalla.
- Opiskelijat saavat palautetta kirjallisesti, suullisesti sekä vertaisilta oppilailta.
- Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso muodostuu tallennetuista verkkoluennoista sekä oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissaю
Kurssin lopussa pidetään loppuprojektin esitys, ja hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on vähintään 60/100 pisteen saavuttaminen.
Kurssilla on kolme aikataulun mukaista tehtävää. Ryhmä- tai yksilöprojektitehtävä on suoritettava kurssin loppuun mennessä.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä.
Hylätyn tehtävän tai esityksen voi uusia kaksi kertaa, mutta hyväksyttyä koearvosanaa ei voi parantaa.
Kaikki kurssin tehtävät voi tehdä suomeksi tai englanniksi, ja ne on suoritettava kurssin aikana.
Opiskelijan työmäärä
- 1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.
- 5 opintopisteen kurssilla opiskelijan työmäärä on yhteensä enintään noin 135 tuntia, josta pieni osa tunneista on lukujärjestyksen mukaisia tunteja ja ohjattua työtä sekä osa itsenäistä opiskelua. Työmäärä riippuu kuitenkin opiskelutaidoistasi ja aiemmasta tiedostasi.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on jaettu kolmeen eri toteutuksen alle:
- Digitaalinen maailma
- Majoitusalan asiakkaat odottavat henkilökohtaista vuorovaikutusta
- "Suomi nuorille aikuisille" hanke
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä kurssi on tärkeä tutkinto-opiskelijaryhmille.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Kurssin hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan 60 % maksimipistemäärästä.