Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: MR00FG57-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.03.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailu- ja ravitsemisalan koulutus
Opettajat
Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Laura Pulkkinen
Ryhmät
MRAMI26KV
Matkailu- ja ravitsemisala, verkkototeutus
Opintojakso
MR00FG57

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.03.2026 klo 17:00 - 17:45
(0 t 45 min)
Infotunnit: Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta MR00FG57-3004
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 17.03.2026 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta MR00FG57-3004
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 09.04.2026 klo 17:15 - 18:45
(1 t 30 min)
Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta MR00FG57-3004
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 21.04.2026 klo 16:00 - 17:45
(1 t 45 min)
Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta MR00FG57-3004
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 23.04.2026 klo 16:00 - 17:45
(1 t 45 min)
Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta MR00FG57-3004
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat johtaa itseäsi, kehittää johtajuuttasi ja valmiuksiasi työyhteisön vastuullisena toimijana.
Tunnet johtamisen teorioita ja tyylisuuntia sekä osaat arvioida niiden soveltuvuutta oman alasi johtamis- ja esihenkilötyöhön.
Ymmärrät vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä ja osaat toimia haasteellisissa työyhteisötilanteissa.
Osaat analysoida ja kehittää työyhteisön toimintaa ratkaisukeskeisesti ja tuloksellisesti.
Osaat toimia johtamisroolissa esihenkilöille tyypillisissä tilanteissa.

Sisältö

Miten johdat itseäsi ja osaat toimia vastuullisena työyhteisön jäsenenä?
Miten tunnistat erilaisia rooleja, käyttäytymismalleja ja ilmiöitä työyhteisössä?
Miten osaat viestiä ja toimia vastuullisena työyhteisön jäsenenä ja johtaa sitä?
Miten sovellat erilaisia johtamisen toimintamalleja erilaisissa organisaatioissa?
Miten osaat viestiä ja toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti?
Miten kehität työyhteisön toimintaa tavoitteellisesti?

Arviointi

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d .toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opiskelumateriaali

Opintojakson tietoperusta on koottu Learniin teemoittain välilehdille. Jokaiselta välilehdeltä löytyy kyseiseen teemaan liittyvää tutkimus- ja teoriatietoa sekä useista myös opettajan kokoamat tiivistelmät ja erilaisia luentovideoita.

Opintojaksolla voit hyödyntää seuraavaa kirjallisuutta:

- Erkson, Thomas (2021); Kehnot pomot ympärilläni. Miksi hyvä johtaminen on niin vaikeaa?
- Habe, Marjatta (2017); Erilaisten ihmisten johtaminen.
- Järvinen, Pekka (2016); Onnistu esimiehenä.
- Järvinen, Pekka (2018); Ammatillinen käyttäytyminen: Tie onnistumiseen.
- Järvinen, Pekka (2020);Miten johtaa ihmistä. 102 ohjetta esimiehelle.
- Järvinen, Pekka (2008); Menestyvän työyhteisön pelisäännöt
- Kehusmaa, Kirsti (2023); Merkitykselliset tavoitteet ja mittarit työyhteisön johtamiseen.
- Mönkkönen, Kaarina; Roos, Satu (2024); Työyhteisötaidot digiajassa.
- Pyyhtiä, T. (2023); RESET – työkulttuuri ja huono johtaminen.
- Sydänmaalakka, Pentti (2017); Älykäs itsensä johtaminen.
- Sydänmaalakka, Pentti (2024); Innostu, innosta, innovoi: Näkökulmia älykkääseen johtamiseen.
- Virolainen, Harri; Virolainen, Ilkka (2016): Mielen voima työssä.

- Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit | Ellibs Library

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Suomeksi

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää etäopetusta, joista roolipeli kerralle (yhdelle oppitunnille) on korvattava osallistuminen. Verkkotunnit (ei roolipeli) tallennetaan ja ne on katsottavissa myöhemmin Learn-ympäristössä.

Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskertojen tarkat aikataulut löytyvät Learnistä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Opiskelua rytmittävät itsenäisesti / ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Opintojakson tehtävät tulee olla suoritettuna opintojaksolla esitetyn aikataulun mukaisesti. Opintojakson tehtävät:
- Tentti johtajuuden paradigmat ja trendit 1op
- Roolipelitunneille osallistuminen ja keskustelualuetehtävä 1op
- Itsensä johtamisen raporttitehtävä 1op
- Johtamisen haastattelu tai kehittämistehtävä 2op

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on 3 erilaista itsenäisesti / ryhmässä toteutettavaa teemoihin liittyvää tehtävää, jotka arvioidaan AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikon mukaisesti. Tenttiä ei ole.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät tulee olla tehtyinä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla perehdytään erilaisiin johtamisen toimintamalleihin ja teorioihin ja sovelletaan niiden käyttöä erilaisiin organiaatioihin ja tilanteisiin. Lisäksi perehdytään itsensä johtamiseen ja
erilaisiin rooleihin, käyttäytymismalleihin ja ilmiöhin työyhteisösisä.
Opintojakso painottuu työyhteisötaitojen ja työyhteisöjen johtamisen kehittämiseen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Osa tehtävävistä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Vähintään yksi tehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5.

Arviointikriteerit käydään läpi aloitusinfossa.

Siirry alkuun