Hyvinvointipalvelujen ketterä kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: DH00FD32-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 02.02.2026 - 17.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
- Opettajat
- Jarna Savolainen
- Vastuuopettaja
- Jarna Savolainen
- Ryhmät
-
DHMI25SY_90Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen, ylempi amk
- Opintojakso
- DH00FD32
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 13.02.2026 klo 13:30 - 15:00 (1 t 30 min) |
Hyvinvointipalvelujen ketterä kehittäminen DH00FD32-3001 |
Etätapaaminen
|
Pe 10.04.2026 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Hyvinvointipalvelujen ketterä kehittäminen DH00FD32-3001 |
Etätapaaminen
|
Tavoitteet
Ymmärrät ketterän kehittämisen periaatteet ja soveltamismahdollisuudet hyvinvointipalvelujen kehittämisessä.
Hallitset hyvinvointipalvelujen käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja arvioinnin prosessin yleisellä tasolla.
Osaat tunnistaa ja ratkaista hyvinvointipalvelujen kehittämiseen liittyviä haasteita ja ongelmia ja pitchata tekemäsi ratkaisut.
Osaat käyttää ketterän kehittämisen työkaluja ja menetelmiä hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
Sisältö
Mitä ketterä kehittäminen tarkoittaa ja miten sitä voidaan soveltaa dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisessä?
Miten käyttäjälähtöinen suunnittelu ja testaus voidaan integroida hyvinvointipalvelujen kehittämiseen ketterästi?
Miten tunnistaa ja ratkaista hyvinvointipalvelujen kehittämiseen liittyviä haasteita ja ongelmia ketterän kehittämisen periaatteita noudattaen?
Miten käyttää ketterän kehittämisen työkaluja ja menetelmiä, mm. yhteiskehittämistä, iteratiivista kehitystä ja palautteen keräämistä, hyvinvointipalvelujen kehittämisessä tehokkaasti?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti hyvinvointipalvelujen ketterään kehittämiseen liittyvää tietoa.
b. ratkaista vaativia hyvinvointipalvelujen kehittämiseen liittyviä ongelmia kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e. arvioida palvelujen kehittämiseen liittyviä strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä kehittämisen näkökulmasta.
Opiskelumateriaali
Kaikki opintomateriaalit ja harjoitustehtävät ovat ilmaiseksi saatavilla Learn-oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää kaksi (2) kontaktitapaamista verkkokokousympäristössä, pienryhmätapaamisia ja lisäksi aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Kontaktitapaamiset ovat perjantaina 13.2.2026 klo 13.30-15 ja 10.4.2026 klo 12.30-14. Pienryhmät muodostetaan ensimmäisessä kontaktitapaamisessa.
Kontakti- ja ryhmätapaamisten pääpaino on keskusteluissa, joissa osallistujat jakavat ja reflektoivat oppimaansa. Kontaktitapaamisten välillä käytössä on Learn-oppimisalusta, jossa on monipuolista sisältöä ja tehtäviä oppimisen tueksi. Kontakti- ja ryhmätapaamisiin osallistuminen on välttämätöntä ja poissaolot tulee korvata.
Opintojakso etenee ryhmän DHMI25SY_90 yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Tehtävien palautusaikataulu julkaistaan 2.2.2026.
Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Myös yksilöllistä sparrausta on saatavilla erikseen sovittaessa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson sisällöt linkittyvät työelämään ja opiskelija voi hyödyntää opintojakson oppimistehtäviä oman tuotteen tai palvelun kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso on suoritettava kokonaisuudessaan ennen opintojakson päättymispäivämäärää. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään tenttimällä. Yksilö- ja ryhmätehtävien palautusaikataulu julkaistaan 2.2.2026.
Päättymispäivämäärään mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat opintotehtävät, mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 t, josta noin 10 tuntia on kontaktitapaamisia verkossa (kaksi tapaamista työjärjestyksen mukaan) ja ryhmätehtäviä (ryhmä itse sopii työskentelystä) sekä noin 125 tuntia opiskelua ja itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Yksityiskohtainen sisältö kerrotaan opintojaksoalustalla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutuksen (YAMK) opiskelijoille.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien pakollisten oppimistehtävien hyväksytty suoritus sekä arvosanaan oikeuttavan vähimmäispistemäärän saavuttaminen.