Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalvelujen ketterä kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: DH00FD32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.02.2026 - 17.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Opettajat
Jarna Savolainen
Vastuuopettaja
Jarna Savolainen
Ryhmät
DHMI25SY_90
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen, ylempi amk
Opintojakso
DH00FD32

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 13.02.2026 klo 13:30 - 15:00
(1 t 30 min)
Hyvinvointipalvelujen ketterä kehittäminen DH00FD32-3001
Etätapaaminen
Pe 10.04.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Hyvinvointipalvelujen ketterä kehittäminen DH00FD32-3001
Etätapaaminen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Ymmärrät ketterän kehittämisen periaatteet ja soveltamismahdollisuudet hyvinvointipalvelujen kehittämisessä.
Hallitset hyvinvointipalvelujen käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja arvioinnin prosessin yleisellä tasolla.
Osaat tunnistaa ja ratkaista hyvinvointipalvelujen kehittämiseen liittyviä haasteita ja ongelmia ja pitchata tekemäsi ratkaisut.
Osaat käyttää ketterän kehittämisen työkaluja ja menetelmiä hyvinvointipalvelujen kehittämisessä

Sisältö

Mitä ketterä kehittäminen tarkoittaa ja miten sitä voidaan soveltaa dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisessä?
Miten käyttäjälähtöinen suunnittelu ja testaus voidaan integroida hyvinvointipalvelujen kehittämiseen ketterästi?
Miten tunnistaa ja ratkaista hyvinvointipalvelujen kehittämiseen liittyviä haasteita ja ongelmia ketterän kehittämisen periaatteita noudattaen?
Miten käyttää ketterän kehittämisen työkaluja ja menetelmiä, mm. yhteiskehittämistä, iteratiivista kehitystä ja palautteen keräämistä, hyvinvointipalvelujen kehittämisessä tehokkaasti?

Arviointi

Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti hyvinvointipalvelujen ketterään kehittämiseen liittyvää tietoa.
b. ratkaista vaativia hyvinvointipalvelujen kehittämiseen liittyviä ongelmia kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e. arvioida palvelujen kehittämiseen liittyviä strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä kehittämisen näkökulmasta.

Opiskelumateriaali

Kaikki opintomateriaalit ja harjoitustehtävät ovat ilmaiseksi saatavilla Learn-oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää kaksi (2) kontaktitapaamista verkkokokousympäristössä, pienryhmätapaamisia ja lisäksi aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Kontaktitapaamiset ovat perjantaina 13.2.2026 klo 13.30-15 ja 10.4.2026 klo 12.30-14. Pienryhmät muodostetaan ensimmäisessä kontaktitapaamisessa.

Kontakti- ja ryhmätapaamisten pääpaino on keskusteluissa, joissa osallistujat jakavat ja reflektoivat oppimaansa. Kontaktitapaamisten välillä käytössä on Learn-oppimisalusta, jossa on monipuolista sisältöä ja tehtäviä oppimisen tueksi. Kontakti- ja ryhmätapaamisiin osallistuminen on välttämätöntä ja poissaolot tulee korvata.

Opintojakso etenee ryhmän DHMI25SY_90 yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Tehtävien palautusaikataulu julkaistaan 2.2.2026.

Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Myös yksilöllistä sparrausta on saatavilla erikseen sovittaessa.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisällöt linkittyvät työelämään ja opiskelija voi hyödyntää opintojakson oppimistehtäviä oman tuotteen tai palvelun kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso on suoritettava kokonaisuudessaan ennen opintojakson päättymispäivämäärää. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään tenttimällä. Yksilö- ja ryhmätehtävien palautusaikataulu julkaistaan 2.2.2026.

Päättymispäivämäärään mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat opintotehtävät, mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 t, josta noin 10 tuntia on kontaktitapaamisia verkossa (kaksi tapaamista työjärjestyksen mukaan) ja ryhmätehtäviä (ryhmä itse sopii työskentelystä) sekä noin 125 tuntia opiskelua ja itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Yksityiskohtainen sisältö kerrotaan opintojaksoalustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutuksen (YAMK) opiskelijoille.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien pakollisten oppimistehtävien hyväksytty suoritus sekä arvosanaan oikeuttavan vähimmäispistemäärän saavuttaminen.

Siirry alkuun