Asiakkaan kohtaaminen fysioterapiassa (5op)
Toteutuksen tunnus: FT00FC84-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 20.01.2026 - 08.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Toteutukselle Asiakkaan kohtaaminen fysioterapiassa FT00FC84-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Tiedät ja osaat määritellä asiakas- ja voimavaralähtöisen fysioterapian lähtökohtia ja periaatteita.
Tiedät ja tunnistat ihmisen kohtaamiseen liittyviä vuorovaikutustekijöitä.
Tiedät ja tunnistat dialogisen vuorovaikutuksen peruselementtejä ja osaat edistää dialogista vuorovaikutusta.
Tiedät fysioterapiassa käytettäviä ohjauksen keinoja.
Tiedät ja osaat kuvailla motivaation syntymiseen, ylläpysymiseen sekä tavoitteenasetteluun liittyviä tekijöitä.
Tiedät ja tunnistat motivoivan vuorovaikutusilmapiirin luomisen keskeisiä lähtökohtia ja periaatteita.
Tiedät ja ymmärrät fysioterapeutin ammattieettiset ohjeet.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan asiakas- ja voimavaralähtöisyydellä fysioterapiassa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä tekijät vaikuttavat ihmisten väliseen vuorovaikutukseen?
Mitä haasteita vuorovaikutustilanteisiin voi liittyä?
Mitä dialogisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan?
Miten edistät dialogista vuorovaikutusta?
Mitä ohjauksen keinoja voit käyttää fysioterapian asiakaskohtaamisissa?
Mitä motivaatiolla tarkoitetaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat motivaation syntymiseen ja ylläpysymiseen?
Mitkä ovat tavoitteenasettelun pääperiaatteita?
Mitä motivoivalla vuorovaikutusilmapiirillä tarkoitetaan?
Miten luot motivoivaa vuorovaikutusilmapiiriä?
Mitkä ovat fysioterapeutin ammattieettiset ohjeet?
Arviointi
Osaamisen alkuvaihe
Opiskelija osaa,
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali ohjeistetaan opintojaksoalustalla Learnissä. Opiskelumateriaali on saatavilla verkkomateriaalina tai painettuna / e-aineistona Xamkin kirjastopalvelu Kaakkurin kautta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso sisältyy fysioterapeuttikoulutuksen 1. lukukauden ammatillisiin ydinosaamisen opintoihin. Opintojakso sisältää kontaktiopetusta Savonlinnan kampuksella sekä osin etäyhteydellä teamsissä. Opiskelu rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten opetustuntien ja itsenäisesti suoritettavien oppimistehtävien mukaan.
Opintojakso koostuu kolmesta osiosta:
1. Orientaatio 1,5 op
2. Asiakkaan kohtaaminen 2 op
3. Asiakkaan ohjaaminen 1,5 op
Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioidaan oppimisportfoliolla, joka muodostuu opintojakson aikana suoritetuista oppimistehtävistä. Oppimisportfolio arvioidaan numeerisesti tehtävänannon mukaisilla arviointikriteereillä asteikolla 0(hylätty) - K5.
Opiskelija saa oppimistehtävistä palautetta sanallisesti (tuntityöskentely) sekä kirjallisesti & numeerisesti (oppimisportfolio). Vertaispalautetta käytetään tuntityöskentelyssä.
Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteeksi määritellyllä oppimisportfoliolla vähintään T1 - tasoisesti. Arvioinnin kriteerit (T1 - K5) käyvät ilmi oppimisportfolion ohjeistuksessa.
Opintojaksosta on mahdollista hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) opintojakson osaamistavoitteiden mukaisella osaamisella (aiemmat korkeakouluopinnot / työssä hankittu osaaminen / 2. asteen opinnot). AHOT - prosessissa noudatetaan Xamkin AHOT - ohjeita.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä TKI tai työelämäyhteistyötä. Opintojakson arvioinnin kohteena olevaan oppimisportfolioon sisältyy haastattelutehtävä opiskelijan valitsemalle henkilölle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso tulee suorittaa opintojakson toteutusaikana. Opintojaksoon sisältyvä oppimisportfolio tulee palauttaa opintojaksototeutuksen loppuun mennessä ohjeistuksen mukaisesti. Opettaja ohjeistaa opintojakson suorittamiseen ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla (orientaatiotunnit). Suoritusohjeet löytyvät myös opintojaksoalustalta Learnistä.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on laskennallisesti 27 tuntia / opintopiste. Työmäärä riippuu opiskelijan opiskelutaidoista, - tekniikoista ja aiemmasta osaamisesta. Opintojakso sisältää kontaktiopetusta Savonlinnan kampuksella sekä osin etäyhteydellä teamsissä. Opiskelu rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten opetustuntien ja itsenäisesti suoritettavien oppimistehtävien mukaan.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kolmesta osiosta:
1. Orientaatio 1,5 op
Tässä osiossa perehdyt ihmisten välisen vuorovaikutuksen keskeisiin peruselementteihin. Opit tunnistamaan vuorovaikutuksen muodostumiseen liittyviä tekijöitä. Opit ymmärtämään toimivan vuorovaikutuksen merkityksen fysioterapian asiakaskohtaamisissa. Perehdyt fysioterapeutin ammattieettisiin ohjeisiin ja ymmärrät eettisten ohjeiden merkityksen fysioterapeutin työssä.
2. Asiakkaan kohtaaminen 2 op
Tässä osiossa perehdyt asiakas - ja voimavaralähtöisen fysioterapian perusteisiin asiakkaan kohtaamisen ja toimivan vuorovaikutuksen näkökulmista. Opit huomioimaan asiakaslähtöisyyden näyttöön perustuvan fysioterapian "kulmakivenä". Opit mitä dialogisuudella vuorovaikutuksessa tarkoitetaan ja opit tunnistamaan vuorovaikutustilanteisiin liittyviä mahdollisia haasteita. Harjoittelet dialogista vuorovaikutusta fysioterapian asiakaskohtaamisten näkökulmasta.
3. Asiakkaan ohjaaminen 1,5 op
Tässä osiossa perehdyt motivaation syntymiseen, ylläpysymiseen sekä tavoitteenasetteluun liittyviin tekijöihin. Opit tunnistamaan motivoivan vuorovaikutusilmapiirin luomisen keskeisiä lähtökohtia ja periaatteita. Opit luomaan motivoivaa vuorovaikutusilmapiiriä omalla toiminnallasi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoalusta avautuu Learnissä "omat opintojaksoni" työpöydällä opintojaksototeutuksen alkaessa (20.1.2026).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioidaan oppimisportfoliolla, joka muodostuu opintojakson aikana suoritetuista oppimistehtävistä. Oppimisporfolio arvioidaan numeerisesti tehtävänannon mukaisilla arviointikriteereillä asteikolla 0(hylätty) - K5.
Opiskelija saa oppimistehtävistä palautetta sanallisesti (tuntityöskentely) sekä kirjallisesti & numeerisesti (oppimisportfolio). Vertaispalautetta käytetään tuntityöskentelyssä.
Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteeksi määritellyllä oppimisportfoliolla vähintään T1 - tasoisesti. Arvioinnin kriteerit (T1 - K5) ohjeistetaan oppimisportfolion tehtävänannossa.
Opintojakson kokonaisarviointi on numeerinen 1 - 5.