Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: XY00EX61-3052
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
- Opettajat
- Ksenia Visser
- KY Opettaja
- Maarit Kalmakurki
- Vastuuopettaja
- Maarit Kalmakurki
- Ryhmät
-
GDKV25SVGame design, online studies
- Opintojakso
- XY00EX61
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 22.01.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
To 29.01.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 06.02.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 13.02.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
To 12.03.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 20.03.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 27.03.2026 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Research and development skills XY00EX61-3052 |
remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) 2 op
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja kehittämistyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet (3 op)
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö (2 op)
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja kehittämistyöhösi liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö (3 op.)
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Arviointi
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Vilkka, H., 2015 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 tai muu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYPro.
• Kananen, J.: lukuisia tutkimustyön ja kehittämistyön kirjoja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekemiseen
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opintojakso toteutetaan aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen luennoille on välttämätöntä. Opintojaksoon liittyy kaikille pakollinen aloitustapaaminen. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä.
• Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä.
• Opiskelu rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät ja verkkotentit, sekä ryhmässä tehtävä RDI raportti.
• Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute.
• Opintojakso koostuu kolmesta osa-alueesta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tutkimusraportti ryhmätyönä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osat 1 ja 2 sisältävät verkkotenttejä, testejä ja kirjoitustehtäviä. Osio 3 sisältää menetelmien opettelemista sekä tutkimusraportin kirjoittamisen.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei suoranaista kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 10 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 120 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
1. Information retrieval & Reporting
2. Research & development
3. Research methods
Arviointiasteikko
1-5