Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu ja iteratiivinen suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00FA67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Suvi Pylvänen
Nicholas Leppanen
Ryhmät
GDKV25SV
Game design, online studies
Opintojakso
GD00FA67

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 22.01.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
To 22.01.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
To 29.01.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
Pe 06.02.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
Pe 13.02.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
Pe 20.02.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
To 12.03.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
To 19.03.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
Pe 27.03.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
Pe 10.04.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001
remote teaching (scheduled)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opit iteratiivisen suunnitteluprosessin periaatteet.
Opit kuinka tehdä prototyyppejä ideoista, suorittaa pelitestauksia ja kerätä käyttäjäpalautetta.
Kehität taitojasi muotoiluajattelussa.
Kommunikoit ideoitasi tehokkaasti ja kehität niitä rakentavan palautteen perusteella.
Opit asettamaan käyttäjän kokemuksen ja tarpeet suunnitteluprosessin keskiöön.

Sisältö

Kuinka luodaan prototyyppejä ja kehitetään suunnitelmia pelitestauksen ja käyttäjäpalautteen avulla?
Mitkä ovat muotoiluajattelun keskeiset periaatteet, ja kuinka niitä sovelletaan pelisuunnittelussa?
Mitkä ovat iteratiivisen suunnitteluprosessin vaiheet, haasteet ja hyödyt?
Miten hyödynnät pelitestausta ja käyttäjäpalautetta osana kehitysprosessia?
Kuinka kommunikoit suunnitteluideasi tehokkaasti tiimin jäsenille ja sidosryhmille?

Arviointi

Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
– toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
– toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Fullerton, T. 2024. Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. Available at: ProQuest Ebook Central.
• den, DT. 2020. Design Thinking. Available at: ProQuest Ebook Central.
• Lewrick, M, Link, P, & Leifer, L. 2020. The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods. Available at: ProQuest Ebook Central.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Kurssi koostuu aikatauluttomasta verkko-opiskelusta, jota täydennetään aikataulutetuilla verkkotunneilla. Aktiivinen osallistuminen näille aikataulutetuille tunneille on pakollista.
Opinnot suoritetaan Learn-alustalla, joka tulee käyttöön kurssin aloituspäivänä.
Opiskelijoilla on oltava internet-yhteys sekä video- ja ääniyhteys verkkotunneille.
Tehtävät on suoritettava ja palautettava yksilöllisesti annettuihin määräaikoihin mennessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa tarvittaessa osien erilaiset suoritustavat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Siirry alkuun