Muotoiluajattelu ja iteratiivinen suunnittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00FA67-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
- Opettajat
- Suvi Pylvänen
- Nicholas Leppanen
- Ryhmät
-
GDKV25SVGame design, online studies
- Opintojakso
- GD00FA67
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 22.01.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
To 22.01.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
To 29.01.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 06.02.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 13.02.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 20.02.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
To 12.03.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
To 19.03.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 27.03.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 10.04.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Design thinking and iterative design GD00FA67-3001 |
remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Opit iteratiivisen suunnitteluprosessin periaatteet.
Opit kuinka tehdä prototyyppejä ideoista, suorittaa pelitestauksia ja kerätä käyttäjäpalautetta.
Kehität taitojasi muotoiluajattelussa.
Kommunikoit ideoitasi tehokkaasti ja kehität niitä rakentavan palautteen perusteella.
Opit asettamaan käyttäjän kokemuksen ja tarpeet suunnitteluprosessin keskiöön.
Sisältö
Kuinka luodaan prototyyppejä ja kehitetään suunnitelmia pelitestauksen ja käyttäjäpalautteen avulla?
Mitkä ovat muotoiluajattelun keskeiset periaatteet, ja kuinka niitä sovelletaan pelisuunnittelussa?
Mitkä ovat iteratiivisen suunnitteluprosessin vaiheet, haasteet ja hyödyt?
Miten hyödynnät pelitestausta ja käyttäjäpalautetta osana kehitysprosessia?
Kuinka kommunikoit suunnitteluideasi tehokkaasti tiimin jäsenille ja sidosryhmille?
Arviointi
Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
– toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
– toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Fullerton, T. 2024. Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. Available at: ProQuest Ebook Central.
• den, DT. 2020. Design Thinking. Available at: ProQuest Ebook Central.
• Lewrick, M, Link, P, & Leifer, L. 2020. The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods. Available at: ProQuest Ebook Central.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Kurssi koostuu aikatauluttomasta verkko-opiskelusta, jota täydennetään aikataulutetuilla verkkotunneilla. Aktiivinen osallistuminen näille aikataulutetuille tunneille on pakollista.
Opinnot suoritetaan Learn-alustalla, joka tulee käyttöön kurssin aloituspäivänä.
Opiskelijoilla on oltava internet-yhteys sekä video- ja ääniyhteys verkkotunneille.
Tehtävät on suoritettava ja palautettava yksilöllisesti annettuihin määräaikoihin mennessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.
Toteutuksen osien kuvaus
Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa tarvittaessa osien erilaiset suoritustavat
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.