Siirry suoraan sisältöön

3D-hahmosuunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU18-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2026 - 19.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Emilia Haanpää
Ryhmät
GDKV25KM
Game design, part-time studies
Opintojakso
GD00CU18

Toteutukselle 3D-hahmosuunnittelu GD00CU18-3015 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Pystyt mallintamaan kolmiuloitteisia hahmoja käyttämällä kurssilla opittuja tekniikoita.
Tunnet hahmojen mallinnuksen rajoitukset käyttötarkoituksen perusteella.
Tutustut tekniikoihin, joita peliteollisuudessa käytetään hahmojen suunnittelussa.

Sisältö

Kuinka mallinnat 3D-hahmoja 3D-ohjelmistossa?
Mitkä ovat hahmon mallintamisen eri tekniikat? Milloin käytetään laatikkomallinnustekniikkaa ja reunasilmukkatekniikoita?
Kuinka luoda varusteita hahmoillesi, kuten vaatteita, koruja, työkaluja?
Mikä on sopiva tapa luoda vaatteita reaaliaikaiseen 3D: hen? Minkälaisia teksturointi tekniikoita käytetään vaatteita tai ihoa toteutettaessa.
Kuinka mallintaa hiuksia käyttäen erilaisia tekniikoita.
Mikä on Render Baking?

Arviointi

Taso 3 saavuttanut opiskelija pystyy:
- käyttää ammattimaista 3D-sanastoa ja käsitteitä asiantuntevasti.
- arvioida tietolähteitä kriittisesti.
- tunnistaa ja kuvailla ammatillisen alan yleisimmät hahmojen mallintamisongelmat ja niiden ratkaisut.
- valita sopivat mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat minkä tahansa 3D-mallin tarkoituksen mukaan ja perustella nämä valinnat (moottori, käyttö, laite).

Opiskelumateriaali

Character and environment design, Basics of 3D modelling, 3D environment design.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Required studies of Character and environment design, Basics of 3D modelling, and Basics of 2D animation or equivalent skills in human muscle anatomy, animation and character design.

Siirry alkuun