Siirry suoraan sisältöön

Pelien analysointi (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU08-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Mikko Lehto
Vastuuopettaja
Mikko Lehto
Ryhmät
GDKV24KM
Game design, part-time studies
Opintojakso
GD00CU08

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 16.01.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Game analysis GD00CU08-3014
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Pe 06.02.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Game analysis GD00CU08-3014
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Pe 20.02.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Game analysis GD00CU08-3014
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
To 12.03.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Game analysis GD00CU08-3014
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Pe 10.04.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Game analysis GD00CU08-3014
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Pe 24.04.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Game analysis GD00CU08-3014
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opit analysoimaan videopelien eri mekaniikkoja, tarinoita ja ratkaisuja.
Tutustut erilaisiin pelimekaniikoihin ja tutkit erilaisia pelityylejä, joille on ominaista niiden toteutus.

Sisältö

Kuinka analysoida peliä pelaamisen avulla?
Kuinka tunnistaa eri pelimekaniikat ja peleissä olevat pelielementit?
Kuinka analysoida videopelin tiettyjä segmenttejä?
Kuinka verrata videopelejä ja niiden sisältöä?
Kuinka tarinankerronta ja rakenteelliset ratkaisut on otettu käyttöön peleissä?
Kuinka kirjoittaa analyysi ja luoda pelien esityksiä?

Arviointi

- käyttää ammatillista sanastoa systemaattisesti.
- etsiä tietoja ammattialan tärkeimmistä tietolähteistä.
- tunnistaa toisiinsa liittyvät tehtävät ja analysoida kuinka pelit on tehty.
- käyttää ammattialan avainmalleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. Kirjoita analyysi ja esitä havainnot.

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Kurssi on pääosin verkossa. Luennot ovat vain ryhmän kontaktipäivinä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää mahdollisesti työelämästä tulevan toimeksiannon

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, johon sisältyy työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Esitietovaatimukset

Required studies of Basics of game design or equivalent skills in game design, understanding of game genres and terminology of video gaming.

Siirry alkuun