3D-hahmosuunnittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00CU18-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 54 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 19.01.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 26.01.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 02.02.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 09.02.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ke 18.02.2026 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 02.03.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 09.03.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 16.03.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 23.03.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 30.03.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 13.04.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 20.04.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Ma 27.04.2026 klo 10:00 - 14:15 (4 t 15 min) |
3D character design GD00CU18-3016 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Tavoitteet
Pystyt mallintamaan kolmiuloitteisia hahmoja käyttämällä kurssilla opittuja tekniikoita.
Tunnet hahmojen mallinnuksen rajoitukset käyttötarkoituksen perusteella.
Tutustut tekniikoihin, joita peliteollisuudessa käytetään hahmojen suunnittelussa.
Sisältö
Kuinka mallinnat 3D-hahmoja 3D-ohjelmistossa?
Mitkä ovat hahmon mallintamisen eri tekniikat? Milloin käytetään laatikkomallinnustekniikkaa ja reunasilmukkatekniikoita?
Kuinka luoda varusteita hahmoillesi, kuten vaatteita, koruja, työkaluja?
Mikä on sopiva tapa luoda vaatteita reaaliaikaiseen 3D: hen? Minkälaisia teksturointi tekniikoita käytetään vaatteita tai ihoa toteutettaessa.
Kuinka mallintaa hiuksia käyttäen erilaisia tekniikoita.
Mikä on Render Baking?
Arviointi
Taso 3 saavuttanut opiskelija pystyy:
- käyttää ammattimaista 3D-sanastoa ja käsitteitä asiantuntevasti.
- arvioida tietolähteitä kriittisesti.
- tunnistaa ja kuvailla ammatillisen alan yleisimmät hahmojen mallintamisongelmat ja niiden ratkaisut.
- valita sopivat mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat minkä tahansa 3D-mallin tarkoituksen mukaan ja perustella nämä valinnat (moottori, käyttö, laite).
Opiskelumateriaali
Character and environment design, Basics of 3D modelling, 3D environment design.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Kurssi koostuu aikatauluttomasta verkko-opiskelusta, jota täydennetään aikataulutetuilla verkkotunneilla. Aktiivinen osallistuminen näille aikataulutetuille tunneille on pakollista.
Opinnot suoritetaan Learn-alustalla, joka tulee käyttöön kurssin aloituspäivänä.
Opiskelijoilla on oltava internet-yhteys sekä video- ja ääniyhteys verkkotunneille.
Tehtävät on suoritettava ja palautettava yksilöllisesti annettuihin määräaikoihin mennessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Esitietovaatimukset
Required studies of Character and environment design, Basics of 3D modelling, and Basics of 2D animation or equivalent skills in human muscle anatomy, animation and character design.