Siirry suoraan sisältöön

2D-animaation perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU02-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Marko Siitonen
Ryhmät
GDKV24SP
Game design, full-time studies
Opintojakso
GD00CU02

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 12.01.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 21.01.2026 klo 08:15 - 11:00
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 28.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 04.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 11.02.2026 klo 08:15 - 11:00
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ma 16.02.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 04.03.2026 klo 08:15 - 11:00
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 11.03.2026 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 18.03.2026 klo 08:15 - 11:00
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 25.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 01.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 08.04.2026 klo 11:30 - 14:15
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 15.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 22.04.2026 klo 08:15 - 11:00
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ke 29.04.2026 klo 08:15 - 11:00
(2 t 45 min)
Basics of 2D animation GD00CU02-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnet animaation periaatteet ja osaat hyödyntää niitä animaatioissasi.
Pystyt välittämään animoidun esineen avulla realismia ja uskottavuutta. Ymmärrät kuinka luoda liikettä.
Osaat käyttää After Effects- ja Photoshop-ohjelmistoja animaatiotarkoituksiin.

Sisältö

Mikä on animaatio ja mitkä ovat animaation 12 periaatetta? Miksi meillä on animaation periaatteet? Kuinka käytät erilaisia animaatiotekniikoita ja tyylejä?
Mitkä ovat eri animaation periaatteet ja miten ne vaikuttavat animaatioon? Kuinka animaation periaatteet liittyvät pelisuunnitteluun? Kuinka oikea animaatio vaikuttaa peliin ja pelikokemukseen?
Kuinka animoida hahmo? Mitkä ovat syklit ja kuinka animoit kävely-, juoksu- ja hyppyjaksoja?
Kuinka hyödyntää avain kuvia, kohteen seurantaa (tracking) ja liikeratoja, kameratekniikoita ja tehosteita? Mitä ovat Spritet ja kuinka tehdä niillä hahmoanimaatioita?

Arviointi

Taso 3 saavuttanut opiskelija pystyy:
- käyttää ammatillista sanastoa systemaattisesti.
- etsiä tietoja ammattialan tärkeimmistä tietolähteistä.
- tunnistaa toisiinsa liittyvät tehtävät.
- käyttää ammattialan avain menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

Opiskelumateriaali

Luennot, videot, linkit ja tutoriaalit Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.



Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Perustaitojen harjoittelu. Ei työelämä yhteistyötä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksen ja videoiden avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Totetutetut harjoitustehtävät.

Siirry alkuun