Siirry suoraan sisältöön

Pelimekaniikat ja projektin suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00DT45-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Mikko Lehto
Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja
Mikko Lehto
Ryhmät
GDKV23SP
Game design, full-time studies
Opintojakso
GD00DT45

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 20.01.2026 klo 08:30 - 13:45
(5 t 15 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
Ke 21.01.2026 klo 08:30 - 14:15
(5 t 45 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
Ti 27.01.2026 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
Ti 03.02.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
Ti 17.02.2026 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
Pe 06.03.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
To 12.03.2026 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
To 19.03.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
To 26.03.2026 klo 08:30 - 10:30
(2 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS12 Studio, Meduusa-studio
Ti 28.04.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
remote teaching (scheduled)
Ke 29.04.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Syventät ymmärrystäsi pelimekaniikoista.
Opit hyödyntämään yleisiä pelisuunnittelumalleja peleissäsi.
Ymmärrät pelin etenemisen, syntymisen ja yksiköiden tasapainottamisen.
Pystyt iteroimaan, luomaan prototyypin ja visualisoimaan pelisi pelimekaniikat yhdessä ryhmäsi kanssa.
Parannat projektin hallintataitojasi luomalla pelillesi kehittämissuunnitelma.
Parannat käyttäjäkokemuksesi suunnittelutaitojasi.

Sisältö

Kuinka suunnittelumallit voivat parantamaan peliäsi?
Kuinka tasapainottaa pelin yksiköitä nautinnollisen pelikokemuksen saamiseksi?
Kuinka ottaa kohdeyleisö huomioon suunnittelussa?
Kuinka ajoittaa työsi ja hallita omaasi aikaasi kehitysprosessissa?
Kuinka suunnitella pelin etenemistä paremmin?
Kuinka iteratiivisesti parantaa suunnitteluasi?
Kuinka rajoittaa projektisi laajuutta niin, että pystyt toimittamaan toimivan prototyypin?

Arviointi

A student who has reached level 3 is able to:
– use professional vocabulary systematically.
– use the key models, methods, game development tools and techniques of the professional field.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista eikä lähiopetusta tallenneta.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien ja ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään projekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi kytkeytyy vahvasti kursiin "Game Project Production".

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Siirry alkuun