Pelimekaniikat ja projektin suunnittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00DT45-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
- Opettajat
- Mikko Lehto
- Suvi Pylvänen
- Vastuuopettaja
- Mikko Lehto
- Ryhmät
-
GDKV23SPGame design, full-time studies
- Opintojakso
- GD00DT45
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 20.01.2026 klo 08:30 - 13:45 (5 t 15 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Ke 21.01.2026 klo 08:30 - 14:15 (5 t 45 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Ti 27.01.2026 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Ti 03.02.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Ti 17.02.2026 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Pe 06.03.2026 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
To 12.03.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
To 19.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
KOHOA_TAPAHTUMA
Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
|
To 26.03.2026 klo 08:30 - 10:30 (2 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Ti 28.04.2026 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
remote teaching (scheduled)
|
Ke 29.04.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game mechanics and project planning GD00DT45-3009 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Tavoitteet
Syventät ymmärrystäsi pelimekaniikoista.
Opit hyödyntämään yleisiä pelisuunnittelumalleja peleissäsi.
Ymmärrät pelin etenemisen, syntymisen ja yksiköiden tasapainottamisen.
Pystyt iteroimaan, luomaan prototyypin ja visualisoimaan pelisi pelimekaniikat yhdessä ryhmäsi kanssa.
Parannat projektin hallintataitojasi luomalla pelillesi kehittämissuunnitelma.
Parannat käyttäjäkokemuksesi suunnittelutaitojasi.
Sisältö
Kuinka suunnittelumallit voivat parantamaan peliäsi?
Kuinka tasapainottaa pelin yksiköitä nautinnollisen pelikokemuksen saamiseksi?
Kuinka ottaa kohdeyleisö huomioon suunnittelussa?
Kuinka ajoittaa työsi ja hallita omaasi aikaasi kehitysprosessissa?
Kuinka suunnitella pelin etenemistä paremmin?
Kuinka iteratiivisesti parantaa suunnitteluasi?
Kuinka rajoittaa projektisi laajuutta niin, että pystyt toimittamaan toimivan prototyypin?
Arviointi
A student who has reached level 3 is able to:
– use professional vocabulary systematically.
– use the key models, methods, game development tools and techniques of the professional field.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista eikä lähiopetusta tallenneta.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien ja ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään projekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi kytkeytyy vahvasti kursiin "Game Project Production".
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.