Siirry suoraan sisältöön

Pelien, taiteen ja muotoilun historia (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00FA66-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 27
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Marko Siitonen
Brenda Jiménez
Nicholas Sweetman
Ryhmät
GAKV26KV
Game art, online studies
Opintojakso
GD00FA66

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 29.01.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
Pe 06.02.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
Pe 20.02.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
Pe 06.03.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
Pe 20.03.2026 klo 11:30 - 13:30
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
To 09.04.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
To 23.04.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
Pe 24.04.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Game, art and design history GD00FA66-3004
remote teaching (scheduled)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tutkit taiteen ja muotoilun historiallisia vaikutteita, analysoiden erilaisia tyylejä ja aikakausia ohjataksesi ja suuntaaksesi omaa luovaa työtäsi.
Ymmärrät pelien historiallisen kontekstin ja videopelejen historian suhteessa muihin visuaalisen kulttuurin muotoihin.
Ymmärrät referenssimateriaalin käytön oikeudelliset seuraukset.

Sisältö

Mitkä ovat historian merkittävimmät taidesuuntaukset ja miten ne ovat vaikuttaneet muotoiluun?
Miten eri historialliset aikakaudet ovat vaikuttaneet muotoilun periaatteisiin ja estetiikkaan?
Mikä on videopelien historiallinen konteksti ja miten pelit ovat kehittyneet ajan myötä?
Miten kulttuuriset ja teknologiset edistysaskeleet vaikuttavat taiteen, muotoilun ja pelien kehitykseen?

Arviointi

Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
– perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opiskelumateriaali

• Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Kurssi toteutetaan aikataulutetusti verkko-opetuksena.
• Opiskelijat etenevät osallistumalla verkkotapaamisiin sekä suorittamalla itsenäiset tehtävät ja harjoitukset. Kurssi sisältää 8 opetuskertaa ja niihin liittyvät yksilötehtävät.
• Opettaja tarjoaa ohjausta ja palautetta kontaktiopetuksen aikana.
• Arvioitavat suoritukset tehdään itsenäisesti.
• Palaute annetaan kirjallisesti ja/tai suullisesti, ja lisäksi voidaan hyödyntää vertaispalautetta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

• Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
• Opintojakso sisältää tehtäviä kahden viikon välein.
• Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintopisteen laajuisella opintojaksolla opiskelijan kokonaiskuormitus on enintään noin 135 tuntia, sisältäen opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Kurssin suorittaminen edellyttää, että kaikki tehtävät palautetaan hyväksytysti.

Siirry alkuun