Pelien, taiteen ja muotoilun historia (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00FA66-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 27
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
- Opettajat
- Marko Siitonen
- Brenda Jiménez
- Nicholas Sweetman
- Ryhmät
-
GAKV26KVGame art, online studies
- Opintojakso
- GD00FA66
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 29.01.2026 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 06.02.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 20.02.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 06.03.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 20.03.2026 klo 11:30 - 13:30 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
To 09.04.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
To 23.04.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
Pe 24.04.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Game, art and design history GD00FA66-3004 |
remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Tutkit taiteen ja muotoilun historiallisia vaikutteita, analysoiden erilaisia tyylejä ja aikakausia ohjataksesi ja suuntaaksesi omaa luovaa työtäsi.
Ymmärrät pelien historiallisen kontekstin ja videopelejen historian suhteessa muihin visuaalisen kulttuurin muotoihin.
Ymmärrät referenssimateriaalin käytön oikeudelliset seuraukset.
Sisältö
Mitkä ovat historian merkittävimmät taidesuuntaukset ja miten ne ovat vaikuttaneet muotoiluun?
Miten eri historialliset aikakaudet ovat vaikuttaneet muotoilun periaatteisiin ja estetiikkaan?
Mikä on videopelien historiallinen konteksti ja miten pelit ovat kehittyneet ajan myötä?
Miten kulttuuriset ja teknologiset edistysaskeleet vaikuttavat taiteen, muotoilun ja pelien kehitykseen?
Arviointi
Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
– perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
• Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Kurssi toteutetaan aikataulutetusti verkko-opetuksena.
• Opiskelijat etenevät osallistumalla verkkotapaamisiin sekä suorittamalla itsenäiset tehtävät ja harjoitukset. Kurssi sisältää 8 opetuskertaa ja niihin liittyvät yksilötehtävät.
• Opettaja tarjoaa ohjausta ja palautetta kontaktiopetuksen aikana.
• Arvioitavat suoritukset tehdään itsenäisesti.
• Palaute annetaan kirjallisesti ja/tai suullisesti, ja lisäksi voidaan hyödyntää vertaispalautetta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
• Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
• Opintojakso sisältää tehtäviä kahden viikon välein.
• Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintopisteen laajuisella opintojaksolla opiskelijan kokonaiskuormitus on enintään noin 135 tuntia, sisältäen opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Kurssin suorittaminen edellyttää, että kaikki tehtävät palautetaan hyväksytysti.