Siirry suoraan sisältöön

Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys (5op)

Toteutuksen tunnus: DA00EZ77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Data-analytiikan koulutus
Opettajat
Laura Hakanen
Vastuuopettaja
Katariina Palmu
Ryhmät
DAKV25SV
Data-analytiikka, verkkototeutus
Opintojakso
DA00EZ77

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 16.01.2026 klo 12:50 - 14:20
(1 t 30 min)
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 23.01.2026 klo 12:50 - 14:20
(1 t 30 min)
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 06.02.2026 klo 12:50 - 14:20
(1 t 30 min)
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 13.03.2026 klo 10:40 - 12:10
(1 t 30 min)
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 13.03.2026 klo 12:50 - 14:20
(1 t 30 min)
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat kuvata monikanavaisen asiakasmarkkinoinnin osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.

Osaat suunnitella perustellut asiakasmarkkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa.

Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.

Sisältö

Mitkä ovat monikanavaisen asiakasmarkkinoinnin tavoitteet ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?

Mitä ovat asiakasmarkkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Miten asiakkaan ostokäyttäytymistä voi analysoida ja millaisia ostomotiiveja asiakkailla on? Miten asiakkaita segmentoidaan erilaisin kriteerein?

Miten asiakasymmärrystä kerätään ja hyödynnetään vastuullisesti? Mistä eri lähteistä asiakasymmärrystä kerryttävää dataa voidaan hankkia?

Arviointi

Opiskelija osaa

a) käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin, asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen peruskäsitteitä.

b) etsiä tietoa keskeisistä tiedonlähteistä.

c) hahmottaa asiakasmarkkinoinnin kokonaisuuden: toimintaympäristön, tavoitteet ja kilpailukeinot.

e) käyttää keskeisiä markkinoinnin toimintamalleja ja menetelmiä.

Opiskelumateriaali

Linkit/materiaalit löytyvät Learn-alustalta.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoisia verkkotapaamisia. Suurin osa opiskelusta on opiskelijan itsenäisesti suorittamaa opiskelua Learn-alustan ohjeiden ja materiaalien avulla ja oppimistehtäviä suorittaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävissä voidaan tehdä työelämäyhteistyötä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan Learn-alustalla. Huomioithan, että kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laskennallinen opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Tämä koostuu luennoista, itseopiskelusta sekä oppimistehtävien teosta yksin ja ryhmissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon ja opintojakson osaamistavoitteisiin. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Siirry alkuun