Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys (5op)
Toteutuksen tunnus: DA00EZ77-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Data-analytiikan koulutus
- Opettajat
- Laura Hakanen
- Vastuuopettaja
- Katariina Palmu
- Ryhmät
-
DAKV25SVData-analytiikka, verkkototeutus
- Opintojakso
- DA00EZ77
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 16.01.2026 klo 12:50 - 14:20 (1 t 30 min) |
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Pe 23.01.2026 klo 12:50 - 14:20 (1 t 30 min) |
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Pe 06.02.2026 klo 12:50 - 14:20 (1 t 30 min) |
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Pe 13.03.2026 klo 10:40 - 12:10 (1 t 30 min) |
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Pe 13.03.2026 klo 12:50 - 14:20 (1 t 30 min) |
Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrys DA00EZ77-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat kuvata monikanavaisen asiakasmarkkinoinnin osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat suunnitella perustellut asiakasmarkkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitkä ovat monikanavaisen asiakasmarkkinoinnin tavoitteet ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä ovat asiakasmarkkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Miten asiakkaan ostokäyttäytymistä voi analysoida ja millaisia ostomotiiveja asiakkailla on? Miten asiakkaita segmentoidaan erilaisin kriteerein?
Miten asiakasymmärrystä kerätään ja hyödynnetään vastuullisesti? Mistä eri lähteistä asiakasymmärrystä kerryttävää dataa voidaan hankkia?
Arviointi
Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin, asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen peruskäsitteitä.
b) etsiä tietoa keskeisistä tiedonlähteistä.
c) hahmottaa asiakasmarkkinoinnin kokonaisuuden: toimintaympäristön, tavoitteet ja kilpailukeinot.
e) käyttää keskeisiä markkinoinnin toimintamalleja ja menetelmiä.
Opiskelumateriaali
Linkit/materiaalit löytyvät Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoisia verkkotapaamisia. Suurin osa opiskelusta on opiskelijan itsenäisesti suorittamaa opiskelua Learn-alustan ohjeiden ja materiaalien avulla ja oppimistehtäviä suorittaen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävissä voidaan tehdä työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan Learn-alustalla. Huomioithan, että kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laskennallinen opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Tämä koostuu luennoista, itseopiskelusta sekä oppimistehtävien teosta yksin ja ryhmissä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon ja opintojakson osaamistavoitteisiin. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.