Siirry suoraan sisältöön

Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus (5op)

Toteutuksen tunnus: AV00FI57-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.01.2026 - 25.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.03.2026 - 24.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettajat
Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
AVLYX26KPOV
Avoin AMK, tradenomi (AMK) -opinnot, erillisryhmä
Opintojakso
AV00FI57

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 16.03.2026 klo 15:00 - 15:45
(0 t 45 min)
Aloitusluento: Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus AV00FI57-3002
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 01.04.2026 klo 15:00 - 15:30
(0 t 30 min)
Q&A: Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus AV00FI57-3002
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 06.05.2026 klo 15:00 - 15:30
(0 t 30 min)
Q&A: Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus AV00FI57-3002
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa.

Osaat tunnistaa asiakaspersoonien merkityksen asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen kehittämisen perustana.

Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.

Osaat määritellä ja tunnistaa asiakaskokemuksen syntymiseen, kehittämiseen ja johtamiseen vaikuttavia tekijöitä.

Sisältö

Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina?

Mitä ovat asiakaspersoonat ja miten niitä hyödynnetään asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen kehittämisen perustana?

Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään?

Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten sitä kehitetään ja johdetaan?

Arviointi

Opiskelija osaa

a) käyttää johdonmukaisesti asiakasymmärrykseen ja asiakaskokemukseen liittyviä ammattikäsitteitä.

b) etsiä tietoa keskeisistä tiedonlähteistä.

c) hahmottaa asiakasymmärrykseen ja asiakaskokemukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:

Bergström, Leppänen. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy j

• Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana / julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa. 

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään Teamsissa 16.03.2026 klo 15.30-16.15. Osallistuminen aloitustapaamiseen on vapaaehtoinen. Aloitustapaamisesta tehdään tallenne, joka on katsottavissa Learn-alustalla. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä Teamsissa seuraavina ajankohtina: 01.04.2026 klo 15.30-16.00 ja 06.05.2026 klo 15.30 - 16.00 . Kyseessä on opintojakson oppimistehtäviin liittyvät Q & A tuokiot, joissa käydään läpi tehtävänannot ja niihin liittyvät mahdolliset kysymykset. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. . Etäopetuskerroista ei tehdä tallennetta.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät työelämälähtöiset oppimistehtävät ja verkkotentit.
• Opettajan ohjausta on saatavilla Q &A:n yhteydessä sekä Learn-alustalla.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti tai vaihtoehtoisesti ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena arviointimatriisin mukaisesti. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään opettajan antaman palautteen myös ryhmäpalautteena,
• Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.

TKI ja työelämäyhteistyö

.
• Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämään.
• Opintojakso sisältää työelämäasiantuntijoiden haastatteluja

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

• Opintojakso muodostuu tallennetuista verkkoluennoista sekä oppimistehtävistä sekä tenteistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa .

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on jaettu teemoittain kahteen osaan:

Osa 1: Asiakasymmärrys: osan tehtävien osuus n. 50 % kokonaispistemäärästä

Aihepiirissä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten tarpeita, motiiveja, arvoja ja päätöksentekoprosesseja. Lisäksi perehdytään siihen, miten asiakkaita voidaan segmentoinnin avulla ryhmitellä ja miten asiakaspersoonia luodaan tukemaan markkinoinnin, viestinnän ja palveluiden suunnittelua.

Osa 2.Asiakaskokemus: osan tehtävien osuus n. 50 % kokonaispistemäärästä

Aihepiirissä tarkastellaan asiakkaan kulkua eri vaiheiden kautta yrityksen kanssa ensikosketuksesta ostoon ja asiakassuhteen ylläpitoon. Käsittelyssä ovat myös asiakaspolun eri kohtaamispisteet, niiden merkitys asiakaskokemuksen muodostumiselle sekä se, miten kokonaisvaltainen asiakaskokemus syntyy, miten sitä voidaan mitata ja kehittää.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opintojakso sisältyy Xamk Pulsen avoimen AMK:n tradenomiverkkoerillisryhmän AVLYX26KPOV opetussuunnitelmaan, ja tähän voivat ilmoittautua / toteutukselle hyväksytään vain ryhmän AVLYX26KPOV opiskelijat.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,

Siirry alkuun