ECDIS (A-II/1, A-II/2) (2op)
Toteutuksen tunnus: MK00DQ98-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.09.2026 - 25.10.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 26.10.2026 - 20.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 24
- Koulutus
- Merenkulun koulutus, merikapteeni
- Opettajat
- Tapani Alastalo
- Vastuuopettaja
- Tapani Alastalo
- Ryhmät
-
MKKT24SPMerikapteeni, päivätoteutus
-
MKKT26KAMerikapteeni, päivätoteutus
- Opintojakso
- MK00DQ98
Toteutukselle ECDIS (A-II/1, A-II/2) MK00DQ98-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Tieto, ymmärrys ja taito:
- ECDIS käyttämisestä turvallisessa navigoinnissa
- ECDIS- ja siihen liittyvien navigointijärjestelmien hyödyntämisestä päätöksenteossa sekä toimintojen hallinnasta
Sisältö
- ECDIS järjestelmän ominaisuudet, suorituskyky, rajoitukset ja vaatimukset
- elektroniset kartat (ENC), niiden ominaisuudet ja käyttö
- laitteiston käyttö, tiedon tulkinta ja analysointi
- ECDIS osana integroitua navigointijärjestelmää
- tietojen ja tiedostojen päivitys ja hallinta navigoinnin, karttojen ja reittisuunnittelun yhteydessä
-harjoitukset ja osaamisen näyttäminen simulaattorissa
Sisältö perustuu IMO:n mallikurssiin 1.27.
Arviointi
Opiskelija osaa:
- käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
Lisäksi arvioinnissa käytetään STCW-säännöstön taulukoissa A-II/1 ja A-II/2 sarakkeiden 4 mukaisia osaamisen arvioinnin kriteerejä:
- seuraa ECDIS-järjestelmää koskevia tietoja tavalla, joka edistää turvallista navigointia
- saadut tiedot ECDIS-järjestelmästä (mukaan lukien tutka-overlay ja/tai tutkan seurantatoiminnot, kun asennettu) on oikein tulkittu ja analysoitu, ottaen huomioon laitteiden rajoitukset, kaikki kytketyt anturit (mukaan lukien tutka- ja AIS-järjestelmä) ja vallitsevat olosuhteet
- aluksen suuntaan ja nopeuteen tehdyt muutokset ja tarkastukset ECDIS-laitteella ylläpitävät navigoinnin turvallisuutta
- viestintä on selkeää ’closed-loop’ -menetelmän ja hyvän merimiestavan mukaisesti
- ECDIS-järjestelmän käyttöä koskevat toimintamenetelmät on laadittu ja niitä sovelletaan sekä seurataan
- toimenpiteet minimoivat merenkulun turvallisuuteen kohdistuvia riskejä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Esitietovaatimukset
- Terrestrinen navigointi 1
- Navigointilaitteet
- Johdanto simulaattoriharjoitteluun
Lisätiedot
Opiskelijan on osallistuttava kaikille lähiopetus- ja harjoituskerroille.