Siirry suoraan sisältöön

ECDIS (A-II/1, A-II/2) (2op)

Toteutuksen tunnus: MK00DQ98-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.09.2026 - 25.10.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
26.10.2026 - 20.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 24
Koulutus
Merenkulun koulutus, merikapteeni
Opettajat
Tapani Alastalo
Vastuuopettaja
Tapani Alastalo
Ryhmät
MKKT24SP
Merikapteeni, päivätoteutus
MKKT26KA
Merikapteeni, päivätoteutus
Opintojakso
MK00DQ98

Toteutukselle ECDIS (A-II/1, A-II/2) MK00DQ98-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Tieto, ymmärrys ja taito:
- ECDIS käyttämisestä turvallisessa navigoinnissa
- ECDIS- ja siihen liittyvien navigointijärjestelmien hyödyntämisestä päätöksenteossa sekä toimintojen hallinnasta

Sisältö

- ECDIS järjestelmän ominaisuudet, suorituskyky, rajoitukset ja vaatimukset
- elektroniset kartat (ENC), niiden ominaisuudet ja käyttö
- laitteiston käyttö, tiedon tulkinta ja analysointi
- ECDIS osana integroitua navigointijärjestelmää
- tietojen ja tiedostojen päivitys ja hallinta navigoinnin, karttojen ja reittisuunnittelun yhteydessä
-harjoitukset ja osaamisen näyttäminen simulaattorissa

Sisältö perustuu IMO:n mallikurssiin 1.27.

Arviointi

Opiskelija osaa:
- käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan

Lisäksi arvioinnissa käytetään STCW-säännöstön taulukoissa A-II/1 ja A-II/2 sarakkeiden 4 mukaisia osaamisen arvioinnin kriteerejä:
- seuraa ECDIS-järjestelmää koskevia tietoja tavalla, joka edistää turvallista navigointia
- saadut tiedot ECDIS-järjestelmästä (mukaan lukien tutka-overlay ja/tai tutkan seurantatoiminnot, kun asennettu) on oikein tulkittu ja analysoitu, ottaen huomioon laitteiden rajoitukset, kaikki kytketyt anturit (mukaan lukien tutka- ja AIS-järjestelmä) ja vallitsevat olosuhteet
- aluksen suuntaan ja nopeuteen tehdyt muutokset ja tarkastukset ECDIS-laitteella ylläpitävät navigoinnin turvallisuutta
- viestintä on selkeää ’closed-loop’ -menetelmän ja hyvän merimiestavan mukaisesti
- ECDIS-järjestelmän käyttöä koskevat toimintamenetelmät on laadittu ja niitä sovelletaan sekä seurataan
- toimenpiteet minimoivat merenkulun turvallisuuteen kohdistuvia riskejä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

- Terrestrinen navigointi 1
- Navigointilaitteet
- Johdanto simulaattoriharjoitteluun

Lisätiedot

Opiskelijan on osallistuttava kaikille lähiopetus- ja harjoituskerroille.

Siirry alkuun