Markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristö (5op)
Toteutuksen tunnus: LT00FO41-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 12.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Heli Juntunen
- Vastuuopettaja
- Heli Juntunen
- Ryhmät
-
LTMI25KVLiiketalous, verkkototeutus
-
LTKV25KM2Liiketalous, monimuoto
-
LTKV25KM1Liiketalous, monimuoto
- Opintojakso
- LT00FO41
Toteutukselle Markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristö LT00FO41-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja kuvata organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöä.
Osaat hankkia ja analysoida organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöä koskevaa oleellista tietoa vastuullisuuden eri osa-alueet huomioiden.
Osaat tunnistaa organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvän merkityksellisen ennakointitiedon.
Osaat tehdä organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyviä johtopäätöksiä ja soveltaa niitä käytännössä.
Sisältö
Millaista organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvää tietoa tarvitaan toiminnan ennakoimisessa ja kehittämisessä?
Miten ja mistä organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöä koskevaa oleellista tietoa kannattaa ja tulisi hankkia?
Millaista markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvää ennakoivaa tietoa organisaatio tarvitsee toimintansa analysoimiseksi ja kehittämiseksi?
Miten saatua markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvää tietoa kannattaa hyödyntää?
Arviointi
Osaat
a) käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyviä termejä ja ammattikäsitteitä.
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
g) perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojaksoalustalle linkitetyt luentotallenteet ja muut sähköiset aineistot
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapaamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Verkkotapaamiset toteutetaan Teamsissa ja ne ovat vapaaehtoisia.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opintojakson voi suorittaa myös nopeutetusti, eli voit tehdä arviointiin vaikuttavat tentit ja tehtävät omassa aikataulussasi annettua aikataulutusta aikaisemmin.
Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä
Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.
Mikäli opiskelija on tehnyt opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tentti että oppimis-/kehttämistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
1.osa Toimintaympäristön analyysi
Tässä osassa käsitellään yrityksen markkina- ja kilpailuympäristön eri tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan ja päätöksentekoon. Painopisteenä on, millaista tietoa yritys tarvitsee ympäristöstään, miten sitä voidaan hankkia ja millaisia menetelmiä hyödynnetään tiedon analysoinnissa, jotta yritys voi ymmärtää paremmin markkinoiden muutoksia ja kilpailutilannetta.
2. osa Tulevaisuuden ennakointi
Tässä osassa tarkastellaan markkinoiden ja yhteiskunnan muutossuuntia sekä trendejä, jotka vaikuttavat yritysten liiketoimintaan tulevaisuudessa. Esille nousevat muun muassa digitalisaatio, kestävä kehitys, kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja muut toimintaympäristöä muokkaavat ilmiöt, joiden tunnistaminen auttaa yritystä varautumaan muutoksiin ja löytämään uusia mahdollisuuksia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja: Heli Juntunen,
heli.juntunen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.
Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,