Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristö (5op)

Toteutuksen tunnus: LT00FO41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
19.01.2026 - 12.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
LTMI25KV
Liiketalous, verkkototeutus
LTKV25KM2
Liiketalous, monimuoto
LTKV25KM1
Liiketalous, monimuoto
Opintojakso
LT00FO41

Toteutukselle Markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristö LT00FO41-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Osaat tunnistaa ja kuvata organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöä.
Osaat hankkia ja analysoida organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöä koskevaa oleellista tietoa vastuullisuuden eri osa-alueet huomioiden.
Osaat tunnistaa organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvän merkityksellisen ennakointitiedon.
Osaat tehdä organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyviä johtopäätöksiä ja soveltaa niitä käytännössä.

Sisältö

Millaista organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvää tietoa tarvitaan toiminnan ennakoimisessa ja kehittämisessä?
Miten ja mistä organisaation markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöä koskevaa oleellista tietoa kannattaa ja tulisi hankkia?
Millaista markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvää ennakoivaa tietoa organisaatio tarvitsee toimintansa analysoimiseksi ja kehittämiseksi?
Miten saatua markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyvää tietoa kannattaa hyödyntää?

Arviointi

Osaat
a) käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin toiminta- ja kilpailuympäristöön liittyviä termejä ja ammattikäsitteitä.
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
g) perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opiskelumateriaali

Opintojaksoalustalle linkitetyt luentotallenteet ja muut sähköiset aineistot

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapaamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Verkkotapaamiset toteutetaan Teamsissa ja ne ovat vapaaehtoisia.

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opintojakson voi suorittaa myös nopeutetusti, eli voit tehdä arviointiin vaikuttavat tentit ja tehtävät omassa aikataulussasi annettua aikataulutusta aikaisemmin.

Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä

Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.

Mikäli opiskelija on tehnyt opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tentti että oppimis-/kehttämistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

1.osa Toimintaympäristön analyysi

Tässä osassa käsitellään yrityksen markkina- ja kilpailuympäristön eri tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan ja päätöksentekoon. Painopisteenä on, millaista tietoa yritys tarvitsee ympäristöstään, miten sitä voidaan hankkia ja millaisia menetelmiä hyödynnetään tiedon analysoinnissa, jotta yritys voi ymmärtää paremmin markkinoiden muutoksia ja kilpailutilannetta.

2. osa Tulevaisuuden ennakointi

Tässä osassa tarkastellaan markkinoiden ja yhteiskunnan muutossuuntia sekä trendejä, jotka vaikuttavat yritysten liiketoimintaan tulevaisuudessa. Esille nousevat muun muassa digitalisaatio, kestävä kehitys, kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja muut toimintaympäristöä muokkaavat ilmiöt, joiden tunnistaminen auttaa yritystä varautumaan muutoksiin ja löytämään uusia mahdollisuuksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja: Heli Juntunen,
heli.juntunen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,

Siirry alkuun