Liikunta-alan toimintaympäristöt (5op)
Toteutuksen tunnus: LI00EH47-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Vesa Väänänen
- Vastuuopettaja
- Tiina Aho
- Ryhmät
-
LISA25KMLiikunnanohjaajakoulutus, monimuoto
- Opintojakso
- LI00EH47
Toteutukselle Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
- Tunnet liikuntapolitiikan rakenteet, tavoitteet ja organisoitumisen osana laajempaa hyvinvointi yhteiskuntaa
- Tunnet liikkumisen edistämisen ammatilliset toimintaympäristöt ja ymmärrät niiden roolin osana liikunta-alan ammattilaisuuden yhteiskunnallista asemoitumista
Sisältö
- Mitkä ovat liikuntapolitiikan keskeiset rakenteet ja tavoitteet?
- Miten liikkumisen edistämisen ammatilliset rakenteet on organisoitu osana laajempaa hyvinvointi yhteiskuntaa?
- Millaisia liikkumisen edistämisen ammatillisia toimintaympäristöjä on?
- Millainen rooli eri ammatillisilla toimintaympäristöillä on osana liikunta-alan yhteiskunnallista asemoitumista?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa..
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Toteutus sisältää 5 lähiopetuskertaa Savonlinnan kampuksella ja lisäksi aikaan sitomatonta/aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä Lähipäivien aikana ke-pe välillä kampuksella. Lähitapaamisten välillä opiskelijat tekevät oppimistehtäviä ja projektitöitä . Läsnäolo lähipäivissä on välttämätöntä ja poissaolot tulee korvata.
• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä. Yksilölliset oppimistehtävät ja ryhmätyöt palautetaan opintjaksolla ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja Teamsilla lähipäivien välillä sovittuina ajankohtina.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. (Kuvaa tarkemmin)
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
*Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 20 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 115 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien ja tentin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.”.
Ilmoita opintojakson arviointiasteikko yllä: 1–5 .