ADHD ja Touretten oireyhtymä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00DN26-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
12.04.2021 - 25.04.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.09.2021 - 28.11.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 10
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Eija Karjalainen
- Vastuuopettaja
- Eija Karjalainen
- Ryhmät
-
VV2021-2022Valinnaiset opinnot 2021-2022
- Opintojakso
- AV00DN26
Tavoitteet
Tunnet ADHD:n ja Touretten oireyhtymän tyypillisiä piirteitä yksilön elämänkaaren eri vaiheissa.
Perehdyt ADHD:n ja Touretten oireyhtymän piirteet huomioiviin, oppimista tukeviin ja vahvuudet huomioiviin ohjauskäytänteisiin eri toimintaympäristöissä.
Sisältö
Millaisia ovat ADHD:n ja Touretten oireyhtymän tyypilliset piirteet eri ikäisillä henkilöillä?
Miten tuet oppimista ja ohjaat voimavaralähtöisesti eri ikäisiä henkilöitä, joilla on tunnistettu ADHD ja/ tai Touretten oireyhtymä?
Arviointi
b. osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
d. osaat toimia asiakkaiden kanssa
e. osaat käyttää keskeisiä oman alan menetelmiä
g. osaat perustella toimintaasi sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Opettajan osoittama materiaali Learn-oppimisympäristössä sekä teokset Leppämäki, S. & Savikuja, T. (toim.) 2017. Touretten oireyhtymä sekä Sundberg, E. 2018. ADHD ja oppimisen tuki. Molemmat teokset saatavina myös e-kirjoina.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, jossa hyödynnetään Learniin tallennettuja materiaaleja (videoluentoja, linkkejä lähteisiin ym.) ja kahta alla mainittua oppikirjaa. Tehtävät monipuolisia sisältäen tiivistävän mind-map-tehtävän, esseen sekä oppimispäiväkirjan. Opintojaksoa ei ole vaiheistettu eli eteneminen omassa aikataulussa verkkokurssin sisällä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ei tenttejä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 h yhteensä.
Lisätietoja opiskelijoille
---
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5, oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ täydennettävä (hyväksytty H3-tasolla). Koko opintojakson arvosana muodostuu tehtävien arvosanoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
b. osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
d. osaat toimia asiakkaiden kanssa
e. osaat käyttää keskeisiä oman alan menetelmiä
g. osaat perustella toimintaasi sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti