Anatomy, physiology and biomechanics (10cr)
Code: FJ00DK89-3001
General information
- Enrollment
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 31.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 8 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- (Department of Sports and Rehabilitation)
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Helka Sarén
- Anne Henttonen
- Suvi Lamberg
- Teacher in charge
- Suvi Lamberg
- Groups
-
FTSA19KPPhysiotherapy, full-time studies
- Course
- FJ00DK89
Unfortunately, no reservations were found for the realization Anatomy, physiology and biomechanics FJ00DK89-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You can describe the organ systems and basic functions of human body that are essential to your profession.
You can describe the function of organ systems during basic movement and exercise.
You can recognize biomechanical factors and describe their impact on human actions and movements.
You can define the different areas of physical capacity and describe how they are affected by the central functions of the organ system.
Content
How is the human body built up and how does it work?
What are the human organ systems?
What happens in human organ functions during rest and exercise?
What does the physical capacity consist of and how is it influenced by the functions of organ systems?
What are the biomechanical factors and how do they affect human actions and movements?
Evaluation
a – b (entry level know-how and skills)
Course material
Hankittavaksi:
Muscolino J. E. Musculoskeletal Anatomy Coloring Book. Second edition 2004 tai uudempi painos.
tai
Mylläri, Jaana. 2014. Ihmiskehon anatomia, opiskelukirja.
Muscolino J. E. Know the body. Muscle, bone, and palpation essentials 2011 tai uudempi painos.
Vaihtoehtoisesti
joko
Bjålie J.G., Haug E., Sand O., Sjaastad Ö.V., Toveruud K.C. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. Wsoy, 1999 tai uudempi painos.
tai
Sand O., Sjaastad Ö., Haug E., Toverud K. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. Sanoma Pro, 2013 tai uudempi painos.
Muuta materiaalia:
Kauranen K. ja Nurkka N. Biomekaniikkaa terveydenhuollon ammattilaisille (2010)
Ahonen J. ja Sandström M. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka (2011)
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti.
Evaluation scale
1-5
Assessment criteria, fail (0)
Suomeksi
Ei yllä tyydyttävän kriteereihin.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
a. käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisensa
b. käyttää tiedonhaun perustekniikoita yksittäisissä tilanteissa
Assessment criteria, good (3-4)
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
Assessment criteria, excellent (5)
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti