Skip to main content

Physiotherapy interventions II (10 cr)

Code: FT00DU82-3003

General information


Enrollment
12.04.2021 - 25.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2021 - 19.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Piia Soikkeli
Ville Virta
Miia Kierikki
Teacher in charge
Helka Sarén
Groups
FTSA21KP
Physiotherapy, full-time studies
Course
FT00DU82
No reservations found for realization FT00DU82-3003!

Objective

You can study physical performance and the aspects of health condition and are able to use assessment results when developing individual training programs.
You can use physiotherapeutic examination, manual therapy and therapeutic exercise techniques in a customer-oriented, reasonable and safe way.
You are able to take into account the factors affecting the reliability of physiotherapeutic measurements and assessments.
You can use various, customer-oriented counselling methods of physiotherapy in individual and group situations.
You are able to take into consideration your personal working habits and ergonomics in customer service situations.
You can to evaluate your own and peers' actions when orientating to physiotherapy methods.

Content

Which are the factors influencing the reliability of physiotherapeutic measurement and examination?
How do you arrange customer-oriented examination and guiding situations?
How do you assess and evaluate physical performance and health condition and how do you design training programs based on assessment results?
How do you analyze gait and running?
How do you assess and guide motor control?
How do you measure and assess joint and vertebral mobility?
How do you promote mobility with manual mobilization techniques?
How do you increase joint mobility with activating exercises?
How do you plan and arrange customer-oriented training programs?
How do you plan and implement exercise programs for different target groups?
How do your personal working habits and ergonomics affect the physical and mental stress in your customer service situations?
How do you evaluate your own and peers' physiotherapy technique skills?

Evaluation

Students can
a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
d. work together with clients, users and target groups.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. 2011. 2. painos. Käytännön lihashuolto- warm up, cool down, venyttely, hieronta, urheiluhieronta ja teippaus. VK-kustannus Oy

Ylinen Jari. 2010. Venytystekniikat, lihas-jännesysteemi. Manuaaliseen terapiaan ja urheilijoiden lihashuoltoon. Medirehabook kustannus Oy.

Sandström Marita & Ahonen Jarmo. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.

Ahonen, Jarmo. 2002. Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.

Kauranen Kari. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.

Keskinen Kari L., Häkkinen Keijo ja Kallinen Mauri (toim.) 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.

Myers Thomas. Anatomy Trains -myofaskiaaliset meridiaanit kuntoutuksen ja liikunnan ammattilaisille ja opiskelijoille. VK- kustannus.

Suni Jaana, Taulaniemi Annika (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK-instituutti. SanomaPro Oy, Helsinki.
TO-MI - kansio

Hislop Helen J. & Montgomery Jacqueline. 2014. Muscle Testing. Techiques of Manual Examination. 9th Edition.

Pelkonen Titta, Pulkkinen Elina, Rompasaari Pirjo. 2008. Alaraajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. Opas. Mikkelin ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalia.

Yläraajan nivelten manuaalinen mobilisointi
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/40384/gronlund_noora%20purola_marianne%20sainia_tiia.pdf?sequence=1

Ikääntyneet: lyhyt fyysisen suorituskyvyn testi
https://www.thl.fi/documents/567861/1449805/Lyhyt+fyysisen+suorituskyvyn+testi.pdf/09df308f-8ef7-415e-a530-45e87590a48e

UKK-terveyskuntotestit
http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/testaaminen

ALPHA-FIT terveyskuntotestit
http://www.ukkinstituutti.fi/alpha

Terveyskunnon testaus
http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/testaaminen/terveyskunnon_testaus

Terveyskunnon testaus, sähköinen materiaali
http://sisalto.sanomapro.fi/tehtavat/ammatillinen/terveyskunnontestaus/index.html

Magee, J. 2014. Orthopedic Physical Assessment, Saunders. Canada.

Myers, T. W., Maizels, D., Wilson, P., Chambers, G. & Kolehmainen, S. 2012. Anatomy trains: Myofaskiaaliset meridiaanit
kuntoutuksen ja liikunnan ammattilaisille ja opiskelijoille. Lahti: VK-Kustannus.

TOIMIA. 2019. TOIMIA-tietokanta. Viitattu 5.12.2019. https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti.
Atkinson, G. & Nevill, A. M. 1998. Statistical Methods For Assessing Measurement Error (Reliability) in Variables Relevant to Sport Medicine. Sports Medicine 26 (4), 217-238.

Beaton, D. E., Bombardier, C., Ferraz, M & Guillemin, F. 2000. Guidelines for the Process of Cross-Cultural Adaptation of Self-Report Measures. The Spine Journal 24 (25), 3186-3191.

Study forms and methods

Viikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä tai organisaatiossa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi korvaavasta tehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

RDI and work-related cooperation

Urheiluyläkoulu yhteistyö, Talvisalon Urheilu yläkoulu.

Student workload

10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta 80 h ja itsenäistä opiskelua 190 h. Itsenäinen opiskelu sisältää osaamisen osoittamisen tilanteet.

Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen, opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, työelämäyhteistyöhön, Elixiirin hierontaharjoitteluihin sekä näyttöihin ja näyttöihin valmistautumiseen.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, tehtävien tekeminen ja palauttaminen annetussa aikataulussa.
Osaamisen osoittamisen tilanteen läpäiseminen hyväksytysti.

Go back to top of page