Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00DI30-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.04.2021 - 25.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.09.2021 - 30.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Merja Nurmi
- Ann-Mari Sippu
- Vastuuopettaja
- Ann-Mari Sippu
- Ryhmät
-
GEKV20SMGeronomi, monimuoto
- Opintojakso
- GE00DI30
Tavoitteet
Hahmotat toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet palvelutarpeen tunnistamisen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen sekä varhaisen tuen merkityksen asiakasohjauksen taustalla
Tarkastelet palvelu -ja asiakasohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena
Sisältö
Mitä tarkoittaa toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan tuen tarpeet?
Mitä tarkoittaa ennaltaehkäisevä työote ja varhainen tuki?
Millaista vuorovaikutus osaamista asiakkaan kohtaamisessa vaaditaan?
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 5 op, 135h
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelu- ja asiakasohjaus sekä palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollon palvelulähtöisessä asiakaspalveluprosessissa
Palvelu- ja asiakasohjaus sosiaalihuollon asiakastyön menetelmänä (yksilökohtainen työote, palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja ohjaus)
Palvelulähtöinen ajattelu palvelu- ja asiakasohjauksen vuorovaikutuksellisen suhteen pohjana
Moniammatillinen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi asiakkaan palvelutarpeen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Etsivä, ehkäisevä ja varhainen työ hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevina palveluina
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Hahmotat toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet palvelutarpeen tunnistamisen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen sekä varhaisen tuen merkityksen asiakasohjauksen taustalla
Tarkastelet palvelu -ja asiakasohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena
Sisältö:
Palvelu- ja asiakasohjaus sekä palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollon palvelujärjestelmässä asiakaspalveluprosessissa
Palvelu- ja asiakasohjaus sosiaalihuollon asiakastyön menetelmänä (yksilökohtainen työote, palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja ohjaus)
Palvelulähtöinen ajattelu palvelu- ja asiakasohjauksen vuorovaikutuksellisen suhteen pohjana
Moniammatillinen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi asiakkaan palvelutarpeen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Etsivä, ehkäisevä ja varhainen työ hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevina palveluina
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 1-5 sekä osa hyväksytty / hylätty
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Ei edellytetä edeltäviä opintoja