Varhais- ja nuorisokasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00EE41-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.04.2022 - 22.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opettajat
- Hanna-Leena Lipsanen
- Vastuuopettaja
- Hanna-Leena Lipsanen
- Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opintojakso
- KH00EE41
Tavoitteet
Perehdyt suomalaisen varhaiskasvatuksen ja nuorisokasvatuksen lainsäädäntöön, ohjaaviin asiakirjoihin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsi- ja nuorilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Tunnet oppimisen alueet ja oppimisympäristön merkityksen pedagogisessa suunnittelussa.
Osaat hyödyntää soveltuvia menetelmiä kasvun tukena lasten ja nuorten kanssa.
Sisältö
Mikä on varhais- ja nuorisokasvatuksen palvelujärjestelmä?
Millaiset lainsäädäntö ja keskeiset asiakirjat määrittelevät varhais- ja nuorisokasvatuksen toteuttamista?
Miten lapsi- ja nuorilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsi- ja nuorten ryhmässä?
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
d. Osaat toimia varhaiskasvatusikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä varhaiskasvatuksen menetelmiä.
g. Osaat arvioida toimintaasi lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomalaisen varhaiskasvatuksen ja nuorisokasvatuksen lainsäädäntöön , ohjaaviin asiakirjoihin sekä palvelujärjestelmään perehtyminen.
Lapsi- ja nuorisolähtöisyyden huomioiminen kasvatuksellisena lähtökohtana.
Oppimisen alueet ja oppimisympäristön merkityksen tunteminen pedagogisessa suunnittelussa.
Soveltuvien menetelmien hyödyntäminen kasvun tukena lasten ja nuorten kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset asiakastapaukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 t opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen