Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KR00EA41-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.08.2021 - 05.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- Marjo Suviranta
- Vastuuopettaja
- Marjo Suviranta
- Ryhmät
-
KRKV21SYKestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk
- Opintojakso
- KR00EA41
Tavoitteet
Kestävä rakentaminen yhdistää visuaalisesti miellyttävän muotoilun ja taloudellisen rakentamisen. Opit näkemään näiden elementtien mahdollisuudet uuden luomisessa.
- opit luovan ongelmaratkaisun prosessin ja muotoiluajattelun periaatteita
- opit hyödyntämään muotoiluajattelun lähestymistapaa ja muotoiluprosessin toimintatapoja
- opit hyödyntämään erilaisia muotoilun menetelmiä suunnitellessasi kestävän kehityksen mukaisia rakennuksia
Sisältö
Mitä ovat kestävän rakentamisen uudet konseptit, materiaalit ja muotoilu?
Miten muotoiluprosessi etenee ja miten uusia ideoita tuotetaan?
Miten visualisoit ideoitasi ja kehität niitä edelleen luonnoksesta kestävän kehityksen mukaisiksi rakennuksiksi?
Arviointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää laajoja tietomassoja päätöksen teon tukena
- ratkaista jalostetun tiedon avulla monimutkaisia ongelmia.
- systemaattisesti analysoida tiedon merkitystä.
- viestiä tietoon perustuvaa osaamistaan valitulle kohderyhmälle.
Opiskelumateriaali
- Muotoiluajattelu, Satu Miettinen, 2014
- Muodon palapeli, Ilkka Kettunen, 2001
- Mielekkyyden muotoilu, Ilkka Kettunen, 2013
- Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien aikataulut kirjataan Learn-alustalle
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää kolme lähipäivää.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty