Kulttuurihyvinvoinnin teoreettinen tausta (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EG77-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.01.2022 - 23.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 04.03.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala)
- Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
- Opettajat
- Tuija Suikkanen-Malin
- Piia Kleimola
- Sanna Haapanen
- Ryhmät
-
KUSKV22KYKulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala, ylempi amk
-
KUMKV22KYKulttuurihyvinvointi, muotoilija, yamk
- Opintojakso
- KU00EG77
Tavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Tunnet laaja-alaisesti kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten aistit, elämykset ja kokemukset tuottavat hyvinvointia?
Millaisia vaikutuksia kulttuurilla ja taiteella on hyvinvointiin?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa monialaisessa yhteistyössä
c. arvioida, tuottaa ja johtaa monialaisesti kulttuurihyvinvoinnin palveluprosesseja
d. ottaa itsenäisesti vastuu toiminnoista ja kehittää niitä monialaisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g.viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali Learn oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä. Opintoja voi nopeuttaa tiedonhankinnan ja tehtävien osalta.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä. Opiskelija voi kohdentaa tehtäviä omaan työhönsä soveltaen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyoimintaa muiden kulttuurihyvinvointia opiskelevien kanssa alkaa rakentua opintojen yhteydessä.
Kansainvälinen yhteistyö
Kansainvälistä yhteistyötä ollaan rakentamassa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan tuntimäärä 135 tuntia:
Lähiopetus & verkkoluennot 25 tuntia
Tehtävät yksin ja ryhmässä 40 tuntia
Tiedonhankinta 70 tuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Johdatus aiheeseen
Keskeiset hyvinvointiteoriat
Muotoiluajattelu
Kulttuurihyvinvointi ja kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen ja tehtävien ja tentin arvointiin.