Skip to main content

Multi-objective silviculture (5 cr)

Code: ME00AE34-3007

General information


Enrollment
15.08.2020 - 04.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.08.2020 - 30.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Kirsi Itkonen
Teacher in charge
Kirsi Itkonen
Groups
MEMI19SPA
Forestry, full-time studies
MEMI19SPB
Forestry, full-time studies
Course
ME00AE34
No reservations found for realization ME00AE34-3007!

Objective

You recognize the most important biotic and abiotic forest damages. You are able toprevent and fight off forest damages by different means. You are able to plan different forest management methods for urban forest sites. You are able to account for the different needs of forest owners in your work and to make alternative plans for different forest sites considering the current forest legislation. You are able to draw up profitability calculations for different forest management methods.

Content

What are forest damages and how can they be recognized? How do you prevent forest damagesthrough silviculture and forest management? What are the differentmethods of forest management?  What is the profitability of different forest management methods? How do differentorganisations manage their forests?

Course material

Luentomateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali sekä
Uotila, A., Kasanen, R. & Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot.
Laki metsätuhojen torjunnasta (1087/2013)

Metsätuhot lisämateriaali:
MetInfo – Metsien terveys http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/index.htm
Kasanen, R. 2009. Metsäpuiden sienitaudit. .
Nuorteva, M. 1999. Metsähyönteisten maailmasta
Poteri, M. (2002). Taimituho-opas. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 843.

Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito koemateriaali:
Luentomateriaalit ja tunneilla osoitettu materiaali sekä
Äijälä, O. ym. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset. Tapion julkaisuja. Jatkuvaan kasvatukseen liittyvät kappaleet.
Valkonen, S. (2017). Metsän jatkuvasta kasvatuksesta.

Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito lisämateriaali:
Huuskonen, S., Hynynen, J.&; Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus, menetelmät ja kannattavuus: 99-116.
Pukkala, T. ym. 2011. Metsän jatkuva kasvatus.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen:
Opintojakso sisältää kaksi osiota, jotka ovat
1) metsätuhot ja
2) eri-ikäisrakenteisten metsien hoito.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja, jotka menevät molemmille luokille yhteisesti ja maastotunteja, jotka pidetään molemmille luokille erikseen. Opintojaksolla on 1 opintopisteen itseopiskelumoduuli tuhojen tunnistuksen harjoitteluun. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentin, kirjallisen tentin ja osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun tuhouutisista. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentti tehdään opintojakson päättyessä.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito sisältää luentoja, jotka menevät molemmille luokille yhteisesti ja maastotunteja, jotka pidetään molemmille luokille erikseen. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.

Timing of exams and assignments

Kirjalliset tentit voi tehdä yleisenä tenttipäivänä. Lajintunnistustentin ja maastotentin uusinnasta sovitaan erikseen.

Student workload

Kontaktitunnit (luennot ja maastoharjoitukset) noin 50 tuntia
Tuhokansio 25 tuntia
Lajintunnistuksen itsenäinen opiskelu 25 tuntia
Kirjalliset tentit ja maastotentti 35 tuntia

Further information

Teoriatunnit menevät yhdessä molemmille luokille. Maastoharjoitukset ovat erikseen. Osa maastoharjoituksista on pakollisia.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

Students can:a. use professional vocabulary and concepts proficiently. e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field. f. work asteam members in a goal-oriented way. g. justifytheir actions according to the ethical principles of the professional field.

Assessment methods and criteria

Metsätuhot 3 op:
Tuhokansio 30 %
Lajintunnistustentti 30 %
Kirjallinen tentti 40 %
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito 2 op:
Maastotentti 30 %
Kirjallinen tentti 70 %

Lisäinfo lajintunnistukseen: Lajintunnistus jakautuu kolmeen portaaseen: ydinosaamiseen, laajennettuun osaamiseen ja erityisosaamiseen. Jokaisen on suoritettava hyväksytysti vähintään ydinosaaminen, jolla saa tästä osiosta maksimissaan arvosanan 3, laajennetulla osaamisella saa maksimissaan 4 ja erityisosaamisella voi saada 5.

Qualifications

Attending the course requires completing the courses ofForest management and Forest regeneration.

Go back to top of page