Aluksen vakavuus 2 (1op)
Toteutuksen tunnus: MK00DR21-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.04.2025 - 21.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 21.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 40
- Koulutus
- Merenkulun koulutus, merikapteeni
- Opettajat
- Alexander Shaub
- Vastuuopettaja
- Alexander Shaub
- Ryhmät
-
MIKT24KAMerenkulun insinööri, päivätoteutus
-
MIKT22SPMerenkulun insinööri, päivätoteutus
- Opintojakso
- MK00DR21
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A4006
Yleisopetustila (60p)
|
Ma 08.09.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A5016
Yleisopetustila (60)
|
Ma 15.09.2025 klo 13:45 - 16:45 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A4006
Yleisopetustila (60p)
|
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3022
Monikäyttötila (30), karttapöydät (15)
|
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3007
Yleisopetustila (30p)
|
Ti 23.09.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3022
Monikäyttötila (30), karttapöydät (15)
|
Ke 01.10.2025 klo 11:30 - 14:15 (2 t 45 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
B1003
Debriefing-pienryhmätila (35)
|
Ma 06.10.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3007
Yleisopetustila (30p)
|
Ti 07.10.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3018
Tietokoneluokka (30)
|
Ke 08.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
NAPA: Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3018
Tietokoneluokka (30)
|
Tavoitteet
Tieto, ymmärrys ja taito:
- vaurioituneen aluksen vakavuusasioiden kontrolloinnista
- vaurioituneen ja vuotavan aluksen vakavuudesta
- vapaan nestepinnan vaikutuksesta ja osastoinnin merkityksestä
- trimmin ja vakavuuden vaikutuksesta alukseen vaurion sattuessa ja niistä aiheutuvista vuotavista osastoista
- torjuntatoimista sekä kelluvuuden ja vakavuuden säilyttämisestä aluksen vaurioituessa
- alusten vakavuutta koskevista IMO:n säännöistä, yleissopimuksista ja suosituksista
Sisältö
- vaurioituneen aluksen vakavuusasioihin liittyvät teoria
- vapaa nestepinta
- vakavuuden ja viippauksen laskeminen vuototilanteen jälkeen
- lisätyn painon ja menetetyn uppouman menetelmät
- karilleajo- ja telakointi laskelmat
- määräykset ja säädökset erityisesti vaurioituneeseen laivaan liittyen
Arviointi
Opiskelija osaa:
- käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
- soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Lisäksi arvioinnissa käytetään STCW-säännöstön taulukoissa A-II/2 ja A-III/2 sarakkeiden 4 mukaisia osaamisen arvioinnin kriteerejä:
- aluksen vakavuus ja rungon rasitukset pidetään aina turvallisissa rajoissa
Opiskelumateriaali
Opiskelu- ja apu materiaalit ovat Learnissa.
Xamk kampuksen kirjastossa löytyy kirjat aiheestä:
Jan Babicz "Ship Stability in practice" ja "Ship Design in practice".
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistu työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja harjoitellun.
Luennot luokassa: Tutustumme vaurioitunut laivan vakavuuden ja kelluvuuden perusteet ja vaatimukset, analysoimme erilaisen laivojen tyyppien vakavuuden ja varsinkin vaurioitunut laivan vakavuuden ominaisuuksia.
Tarkka käsittelemme toiminnot laivan kaatumisen ja uppoamisen estämiseksi.
Opiskelemme arvioida hetki, jolloin on poistuttava laivalta.
Harjoittelemme "NAPA Loading computer" ohjelman käyttö vaurioitunut laivan tilanteen arvioinnissa ja tilanteen parantamiseen toimenpiteet valikoinnissa avuksi.
Opintojakson luennon ja harjoittelun osallistuminen on 100% läsnäoloon velvollisuus!
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei suoriteta TKI- opintopisteitä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tulevat: yhden välitentti termistä ja päätytentti opintojakson lopussa.
Sen lisäksi harjoittelun tehtävistä pitää tehdä raportti ja esitys määrätty vaurioitunut laivan vakavuudesta ja toimenpiteestä sen mahdollinen parantamisesta.
Kansainvälinen yhteistyö
Kurssilla käytämme puolalaisen laivanrakentajan Jan Babicz kirjat ja laivojen asiapapereita.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 1.5 opinto pisteet (op). 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työajaksi. Kaikki asiat opiskella luokassa, noin 90% ajasta. Kotona lukea opintomateriaalia, analysoida aluksen ominaisuuksia ja miehistön toiminta vaurion tilanteessa, siihen jää 10% ajasta.
Toteutuksen osien kuvaus
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso vaatia 100% läsnäolo, harjoitustehtävien suorittaminen, tenttien vastaukset ja NAPA harjoittelun 100% osallistuminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetus prosessissa, harjoituksien suorittaminen. Välitentin ja päätytentin vastaukset.
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja Xamk arviointikriteerin mukaan.
Esitietovaatimukset
Aluksen vakavuus 1