Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen tuotteistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF09-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettajat
Marjut Kasper
Vastuuopettaja
Marjut Kasper
Ryhmät
MRMI18SM
Matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto
Opintojakso
MR00AF09
Toteutukselle MR00AF09-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat -ideoida uusia tuotteita ja palveluja asiakaslähtöisesti -selvittää asiakkaiden tarpeita ja osallistaa asiakkaita tuotteistamisprosessin eri vaiheissa -tunnistaa asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja keskeiset menetelmät ja käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen käsitteitä - käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä asiakaslähtöisessä tuotteistamisessa -toimia tuotteistamistiimissä ja osallistaa tuotteistamistiimiä ja laajemmin henkilöstöä tuotteistamisprosessin eri vaiheissa -suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida tuotteistamisprosessin

Sisältö

Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet? Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi ja mitä menetelmiä siinä käytetään? Miten keräät asiakastietoa ja osallistan asiakkaita kehittämiseen? Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita. Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa? Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja eri kohderyhmien kanssa? Kuinka toimit palvelumuotoilutiimissä? Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?

Opiskelumateriaali

Tonder Mika 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi - Matkailupalvelujen tuotteistaminen
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu.
Opettajan jakama materiaali moodlessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien (2 kpl) ja harjoitustehtävien mukaan
Opetuksen sisältö:
1. Lähipäivä:
10.9 Mikkeli 7 h
Tuotteistamisen keskeiset käsitteet, tuotteistamisprosessi
Elämysajattelua
AC-tunnit 2 h lokakuussa
Tarinallistaminen
2. Lähipäivä:
29.10 Mikkeli 4 h
Palvelumuotoilun peruskäsitteet, menetelmiä, harjoituksia

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkko - opintojen toteutus: Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a) käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen käsitteitä asiantuntevasti c) tunnistaa asiakastiedon merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja    hahmottaa asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessin ja keskeiset menetelmät d) toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa asiakaslähtöisessä tuotteistamisprosessissa e) käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen menetelmiä kehittäessään asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita f) toimia tuotteistamistiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja vastuullisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustehtävien tekeminen
Oppimistehtävät 2 kpl arviointi 1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
Osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
Osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
Osaa hahmottaa, suunnitella ja tuottaa toteutuskelpoisia tehtäväkokonaisuuksia
Osaa toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa
Osaa toimia tiimin jäsenenä

Esitietovaatimukset

Edellytetään matkailun ja ravitsemisalan perusopintoja vastaavaa osaamista

Siirry alkuun