Asiakaskokemuksen tutkiminen ja kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: MR00CV65-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.08.2018 - 07.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2018 - 14.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
- Opettajat
- MR Opettaja 2 MRNY
- Riitta Tuikkanen
- Vastuuopettaja
- Riitta Tuikkanen
- Ryhmät
-
MRMI18SYMatkailu- ja palveluliiketoiminta, ylempi amk
- Opintojakso
- MR00CV65
Toteutukselle Asiakaskokemuksen tutkiminen ja kehittäminen MR00CV65-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Tunnet asiakaskokemuksen muodostumisen psykologisia perusteita.
Tunnet erilaisia asiakaskokemuksen tutkimuksen ja kehittämisen malleja ja menetelmiä.
Osaat suunnitella asiakaskokemustutkimuksen, toteuttaa sen ja hyödyntää tuloksia. palveluliiketoiminnan kehittämisessä.
Osaat rakentaa palvelualan yritykseen sopivan asiakaskokemuksen kehittämissuunnitelman.
Sisältö
Miten ihmisen asiakaskokemus muodostuu?
Mitkä ovat asiakaskokemuksen tutkimuksen ja kehittämisen erilaiset mallit ja menetelmät?
Miten asiakaskokemustutkimus suunnitellaan ja toteutetaan?
Miten tutkimusta hyödynnetään yrityksen asiakaskokemuksen kehittämisessä strategiatasolla ja päivittäisjohtamisessa?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamis-alueellaan uusia näkökulmia tuottaen.
b. ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti ja systemaattisesti.
f. työskennellä itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutetaan verkko- ja lähiopetuksena. Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä 17.9. Lähipäivät Mikkelin kampuksella 4.-5.10. ja 2.11. Opiskelija voi osallistua lähiopetukseen AC:n välityksellä virtuaalisesti.
Opintojakson aikana suunnitellaan, toteutetaan ja raportoidaan palvelualaan liittyvä asiakaskokemustutkimus. Lähijaksolla pohditaan aluksi asiakaskokemuksen merkitystä palvelualoilla ja asiakaskokemuksen määritelmiä. Sitten esitellään erilaisia asiakaskokemustutkimuksen tutkimusotteita ja menetelmiä ja esimerkkejä matkailu- ja ravitsemisalalla tehdyistä tutkimuksista. Opintojaksolla työstetään opiskelijoiden asiakaskokemustutkimuksia ja esitellään ryhmien tutkimussuunnitelmat ja tutkimusten tulokset.
Asiakaskokemustutkimus toteutetaan 3-4 henkilön ryhmissä. Tutkimuksen kohteena voi olla perinteinen asiakaskokemus (asiakas fyysisesti paikalla palveluympäristössä), digitaalisen palvelun käyttöön liittyvä asiakaskokemus tai näiden yhdistelmä. Opiskelijat voivat tehdä harjoitustyön ryhmän opiskelijan työpaikalle tilaustyönä tai muusta itse hankitusta aiheesta. Mahdollisuuksien mukaan voi olla saatavilla myös valmiita aiheita Xamkin tai sen yhteistyökumppanien hankkeisiin liittyen.
Opintojakson oppimistehtävinä on asiakaskokemustutkimuksen suunnittelu, toteutus, raportointi ja suunnitelman ja tulosten esittely ryhmälle sekä yhteen matkailu- ja ravitsemisalan asiakaskokemustutkimukseen perehtyminen ja sen esittely ryhmälle.
Lähiopetus ja ennakkotehtävä 30 h, asiakaskokemustutkimuksen suunnittelu, toteutus, raportointi 80 h, asiakaskokemustutkimukseen perehtyminen 20 h.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon ei liity tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus ja ennakkotehtävä 30 h, asiakaskokemustutkimuksen suunnittelu, toteutus, raportointi 80 h, asiakaskokemustutkimukseen perehtyminen 20 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, jotka arvoidaan asteikolla 1-5.