Service system and multi-professional cooperation (5 cr)
Code: P70B318-9K001
General information
- Enrollment
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 30.04.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Objective
You are able to define the constituent parts of young people’s service system. You will learn how the youth guidance and service network works to promote young people’s well-being. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people's well-being. You will learn the principles of municipal administration and good administration. You are able to work in multi-professional networks. You are able to solve problems creatively and develope working practices. You know the data protection and security practices and know how to take them into account in your work. You recognize the open information resources in your working field and you know how to use them in your work.
Content
What is included in young people's cross-sectoral service system? In what kind of roles does a community educator work in youth guidance and service network? How does the law govern municipal service production? How does the municipal decision-making system work? How does the security practices act? How the community educator take advantage of the information resources?
Course material
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Gretschel, Anu, Paakkunainen, Kari, Souto, Anne-Mari & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusverkoston verkkojulkaisuja 76.
Miettinen, Sonja toim. (2017). Ohjaamojen tuki – ammattilaisen apuna nuoren parhaaksi : Kokemuksia ja kehitysehdotuksia Etelä-Savosta. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk kehittää nro 5.
Määttä, Mirja (2017). Uutta auringon alla. Ohjaamot 2014 - 2017. Jyväskylä: Kohtaamo-hanke (ESR), Keski-Suomen ELY-keskus.
Peltola, Marja ja Moisio, Jenni (2017). Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä. Katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura
Verkkojulkaisuja 112.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, Sini & Majoinen, Kaija & Salenius, Maria toim. (2012 ). Elinvoimainen ja toimintakykyinen kunta. Helsinki: Efeko Oy.
Muu opetusmateriaali saatavissa Moodlessa.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson
työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Student workload
Lähiopetusta 52 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä 83 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Assessment criteria, good (3-4)
a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä.
b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista.
c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä.
d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Qualifications
Attending the course requires the prior completion of the course Structures of Youth Work and Civic Activities.