Päihde- ja mielenterveystyö (5op)
Toteutuksen tunnus: P70C601-9K001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 30.04.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sari Miettinen
- Vastuuopettaja
- Sari Miettinen
- Ryhmät
-
P7016SNYhteisöpedagogi, päivätoteutus
-
YPMI17KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
- Opintojakso
- P70C601
Toteutukselle Päihde- ja mielenterveystyö P70C601-9K001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia nuorten mielen hyvinvointiin ja päihteettömän elämän edistämisessä. Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Hahmotat päihde- ja mielenterveyden haitoista kärsivien lasten, nuorten ja heidän perheittensä avuksi suunnatut tukipalvelut. Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina. Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulma.
Sisältö
Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista? Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot? Miten käytät nuorisokasvatuksen eettisiä periaatteita päihde- ja mielenterveystyössä? Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa? Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (Mielenterveys 2,5 op, Päihdetyö 2,5 op)
Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan myös työelämän kanssa yhteistyössä ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön projekti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa myös integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
b) Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä. e) Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä f) Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden rakentumisesta ja sen häiriöistä sekä nuorten päihteiden käytöstä.
Osaat hahmottaa lasten ja nuorten mielenterveyteen, mielenterveyden häiriöihin ja päihdetyöhön liittyviä kokonaisuuksia.
Osaat tukea työssäsi nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä.
Osaat perustella toimintaasi nuorisokasvatuksen eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävää osaamista.