Siirry suoraan sisältöön

Peliteollisuuden liiketoimintakenttä (5op)

Toteutuksen tunnus: PO00EP09-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
englanti
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliteknologian koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Jani Ruotsalainen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
PTKT24KP
Peliteknologiat, päivätoteutus
Opintojakso
PO00EP09

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 15.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 22.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 29.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 05.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 12.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 19.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 05.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 12.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 19.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 26.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 02.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 09.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 16.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 23.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
To 30.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Business environment in game industry PO00EP09-3006
B4013 ITY Monitoimiopetustila (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelialan liiketoiminnan perusasiat
Opiskelija ymmärtää alihankintaketjujen merkityksen peliteollisuudessa
Opiskelija ymmärtää erilaisten sopimusjärjestelyjen ja aineettomien oikeuksien merkityksen peliyritykselle
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman pienelle peliyritykselle

Sisältö

Pelialan liiketoimintaympäristö ja erilaiset yritystyypit
Yrittäjyys pelialalla
Alihankinta pelialalla
Freelancerina toimiminen
Sopimustyypit ja -mallit sekä IPR

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Oppimistehtävät ovat sekä ryhmä- että yksin tehtäviä tehtäviä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Siirry alkuun