Tulevaisuuden peliteknologiat (5op)
Toteutuksen tunnus: PO00EP10-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Peliteknologian koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
- Opettajat
- Jani Ruotsalainen
- Vastuuopettaja
- Jani Ruotsalainen
- Ryhmät
-
PTKT24KPPeliteknologiat, päivätoteutus
- Opintojakso
- PO00EP10
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 14.01.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 21.01.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 28.01.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 04.02.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 11.02.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 18.02.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 04.03.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 11.03.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 18.03.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 25.03.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 01.04.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 08.04.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 15.04.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 22.04.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Ke 29.04.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006 |
A4019
Gamelab (40)
|
Tavoitteet
Mitä hiljaiset signaalit ja megatrendit ennustavat pelaamisen tulevaisuudesta?
Ymmärrät mihin suuntaan kehitys voi mennä tulevaisuudessa ymmärtämällä nykyisyyttä.
Peliteollisuuden muutosnopeus on huomattavasti nopeampaa kuin muiden teollisuudenalojen ja osaat ottaa tämän huomioon pelien kehityksen suhteellisen pitkässä aikataulussa.
Sisältö
Mitä signaalit ja megatrendit ennustavat?
Opintojakson tarkempi sisältö määräytyy toteutusajankohdan trendien mukaan.
VR, AR, MR ja XR käyttötapaukset.
Kurssin aikana toteutetaan teknologiatutkimusprojekti, jossa opiskelijat valitsevat pienryhmissä yhden uuden teknologian, johon tutustuvat syvällisemmin ja tuottavat esityksen teknologiasta sekä sen soveltamismahdollisuuksista.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa myös eri osioiden suoritustapa erityisesti, jos suoritustavat ovat erilaiset.
Lisätietoja opiskelijoille
Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.