Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden peliteknologiat (5op)

Toteutuksen tunnus: PO00EP10-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliteknologian koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Jani Ruotsalainen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
PTKT24KP
Peliteknologiat, päivätoteutus
Opintojakso
PO00EP10

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 14.01.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 21.01.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 28.01.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 04.02.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 11.02.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 18.02.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 04.03.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 11.03.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 18.03.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 25.03.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 01.04.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 08.04.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 15.04.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 22.04.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Ke 29.04.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3006
A4019 Gamelab (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Mitä hiljaiset signaalit ja megatrendit ennustavat pelaamisen tulevaisuudesta?
Ymmärrät mihin suuntaan kehitys voi mennä tulevaisuudessa ymmärtämällä nykyisyyttä.
Peliteollisuuden muutosnopeus on huomattavasti nopeampaa kuin muiden teollisuudenalojen ja osaat ottaa tämän huomioon pelien kehityksen suhteellisen pitkässä aikataulussa.

Sisältö

Mitä signaalit ja megatrendit ennustavat?
Opintojakson tarkempi sisältö määräytyy toteutusajankohdan trendien mukaan.
VR, AR, MR ja XR käyttötapaukset.
Kurssin aikana toteutetaan teknologiatutkimusprojekti, jossa opiskelijat valitsevat pienryhmissä yhden uuden teknologian, johon tutustuvat syvällisemmin ja tuottavat esityksen teknologiasta sekä sen soveltamismahdollisuuksista.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa myös eri osioiden suoritustapa erityisesti, jos suoritustavat ovat erilaiset.

Lisätietoja opiskelijoille

Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Siirry alkuun