Skip to main content

The quality and safety of social and health care services (5 cr)

Code: SH00AC82-3025

General information


Enrollment
02.01.2019 - 14.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2019 - 29.03.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Health Care
Teachers
Leila Sikanen
Susanna Suvimaa
Teacher in charge
Leila Sikanen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Course
SH00AC82
No reservations found for realization SH00AC82-3025!

Objective

Ethics and professionality in nursing
• you know the legislation and ethical guidelines of nursing

Evidence-based practice and decision making
• you know the concept of evidence-based practice and its importance in social and health care

Quality and safety of social and health services
• you know the principles of safety control and your responsibility in promoting them
• you know your professional responsibility in ensuring and promoting patient safety
• you are able to promote patient safety in all phases of the patient’s treatment process
• you are able to advice patients and their family in decision making concerning the treatment and promotion of safety
• you know the importance of confidentiality in the treatment process
• you are able to maintain the confidentiality and security of information
• you know your responsibility for the quality of your nursing work

Content

Ethics and professionality in nursing
• Human dignity and human rights (WHO/ILO)
• Values, ethical principles and guidelines in nursing (Etene)

Evidence-based practice and decision making
• The concept of evidence-based practice (incl. production, distribution, implementation and evaluation of evidence) and its objectives
• Data search: the most important databases of health science

Quality and safety of social and health services
• The provision and organization of social and health services by the public, private and third sectors
• Ergonomics
• Planning and organization of and responsibilities in safety management
• Prevention, recognition and management of safety incidents
• Legislation on patient safty
• Areas of patient safety; equipment; treatment and medication safety
• Factors related to safety incidents and their reporting
• Promotion of system-oriented culture of patient safety
• Radiation safety
• Extended obligation of confidentiality and data protection, patients’ right to access their own medical records
• Data protection plan and security risks
• Information systems and their use in patient information recording
• Documentation and reporting
• Social media, electronic registers and other electronic communication
• Health care registers and printed archives
• Legislation, national quality recommendations and requirements; best practice and ethical guidelines

Evaluation

Assessment criteria level 3, competence during the completion phase.
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices

Course material

Duodecim, Oppiportti. 2015. Johdatus potilasturvallisuuteen. Verkkokurssi. (ks. ohje Oppiporttiin kirjautumiseen Tiedonhankinnan osiossa)
Duodecim, Oppiportti. 2015. Potilasvahingot ja valvonta. Verkkokurssi.
Duodecim, Oppiportti. 2017. Kuvantamistutkimusten perusteltu käyttö. Verkkokurssi.
Helovuo A, Kinnunen M, Peltomaa K & Pennanen P. 2011. Potilasturvallisuus. Potilasturvallisuuden keskeisiä kysymyksiä havainnollisesti ja käytännöläheisesti. Helsinki: Edita Prima Oy.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisten oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksoa ei voi suorittaa työhön integroituna.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tehtävät opettajan ohjeistuksen mukaan ja kirjatentin yleisenä tenttipäivänä. Voit tehdä opintojakson niinä aikoina, kun se on opetustarjonnassa.
Tenttikirja: Helovuo A, Kinnunen M, Peltomaa K & Pennanen P. 2011. Potilasturvallisuus. Potilasturvallisuuden keskeisiä kysymyksiä havainnollisesti ja käytännönläheisesti. Helsinki: Edita Prima Oy.

RDI and work-related cooperation

Ei ole

Student workload

Opiskelijan työmäärä on 135 h, joista
- lähiopetusta 26h, sisältää infotunnin, seminaarit ja dokumentoinnin tehtävän
- Säteilysuojelun tentti 1 h
- itsenäistä opiskelua 108 h (sisältää lukupiirin, tiedonhaun, case-tehtävän, opiskelumateriaaliin perehtymisen ja tenttiin valmistautumisen)

Further information

Info-tunti on pakollinen kaikille.
Työviikkopohjainen toteutus: Pakollinen läsnäolo: tiedonhaku, seminaarit, case-tehtävän purku ja hoitotyön dokumentoinnin arvioitava tehtävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointiin vaikuttavat lukupiiritehtävä (1-5), säteilysuojelutentti (hyväksytty tai hylätty) ja hoitotyön dokumentoinnin tehtävä (1-5).

Assessment criteria, good (3-4)

Arviointikriteereiden taso 3, osaamisen alkuvaihe:
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti turvallisuuteen, tietosuojaan, laatuun ja näyttöön perustuvaan toimintaan liittyviä käsitteitä.
b) Osaat etsiä sosiaali - ja terveyspalvelujen laatua, turvallisuutta ja näyttöön perustuvaa koskevaa tietoa keskeisistä tiedonlähteistä.
e) Osaat käyttää keskeisiä oman alan tietojärjestelmiä.

Go back to top of page