Skip to main content

The quality and safety of social and health care services (5 cr)

Code: SH00AC82-3031

General information


Enrollment
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Riitta Tenkanen-Salmela
Satu Untolahti
Satu Sällilä
Teacher in charge
Katri Rissanen
Groups
SHKT19SP
Nursing, full-time studies
Course
SH00AC82
No reservations found for realization SH00AC82-3031!

Objective

Ethics and professionality in nursing
• you know the legislation and ethical guidelines of nursing

Evidence-based practice and decision making
• you know the concept of evidence-based practice and its importance in social and health care

Quality and safety of social and health services
• you know the principles of safety control and your responsibility in promoting them
• you know your professional responsibility in ensuring and promoting patient safety
• you are able to promote patient safety in all phases of the patient’s treatment process
• you are able to advice patients and their family in decision making concerning the treatment and promotion of safety
• you know the importance of confidentiality in the treatment process
• you are able to maintain the confidentiality and security of information
• you know your responsibility for the quality of your nursing work

Content

Ethics and professionality in nursing
• Human dignity and human rights (WHO/ILO)
• Values, ethical principles and guidelines in nursing (Etene)

Evidence-based practice and decision making
• The concept of evidence-based practice (incl. production, distribution, implementation and evaluation of evidence) and its objectives
• Data search: the most important databases of health science

Quality and safety of social and health services
• The provision and organization of social and health services by the public, private and third sectors
• Ergonomics
• Planning and organization of and responsibilities in safety management
• Prevention, recognition and management of safety incidents
• Legislation on patient safty
• Areas of patient safety; equipment; treatment and medication safety
• Factors related to safety incidents and their reporting
• Promotion of system-oriented culture of patient safety
• Radiation safety
• Extended obligation of confidentiality and data protection, patients’ right to access their own medical records
• Data protection plan and security risks
• Information systems and their use in patient information recording
• Documentation and reporting
• Social media, electronic registers and other electronic communication
• Health care registers and printed archives
• Legislation, national quality recommendations and requirements; best practice and ethical guidelines

Evaluation

Assessment criteria level 3, competence during the completion phase.
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices

Course material

ERGONOMIA:
Tamminen-Peter L. & Wikström G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa (saatavana myös ekirjana)
Tamminen-Peter L., Moilanen A. & Fagerström V. 2010. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla.(saatavana myös ekirjana)
Ajankohtaiset tutkimukset
Opintojaksolla osoitettava Moodlen materiaali
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Terveysportti/Oppiportti
Kanta: Verkkokoulut
Opintojaksolla osoitettu muu materiaali

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus: työpajat
Itsenäinen opiskelu: verkko-oppiminen ja tehtävät
Ergonomian osuus toteutuu verkossa ja alkaa kaikille yhteisellä ja pakollisella infolla työjärjestyksen mukaisesti

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei tarjolla

Työhön integroitu oppimisväylä:
Itsenäinen opiskelu: verkko-oppiminen ja tehtävät

RDI and work-related cooperation

Työviikkopohjainen oppimisväylä sisältää koululla tapahtuvia harjoituksia. Oppimista tukee Hoitotyön ammatilliset perusteet -harjoittelu.

Timing of exams and assignments

Yleiset uusintatenttipäivät.

Student workload

5 op = 135 h

Further information

EDELTÄVYYSEHDOT: ei ole
ERGONOMIA:
satu.sallila@xamk.fi
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS::
satu.untolahti@xamk.fi
katri.rissanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

TYÖVIIKKOPOHJAINEN OPPIMISVÄYLÄ
ERGONOMIA
Moodle -tentti 0-5
Oppimistehtävät: hyväksytty - täydennettävä
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Tentti´: arvioidaan 0 - 5
Tehtävät: arvioidaan: hyväksytty - täydennettävä
OPINTOJA NOPEUTTAVA OPPIMISVÄYLÄ:
ERGONOMIA
Moodle -tentti 0-5
Oppimistehtävät: hyväksytty - täydennettävä
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Tentti: arvioidaan 0 - 5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty - täydennettävä

Assessment criteria, fail (0)

ERGONOMIA
Tentti on hylätty tai
tehtävät on hylätty tai palauttamatta
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Tentti: alle 60 % vastattu oikein
Tehtävät: hylätty, jos tehtäviä ei ole palautettu

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

ERGONOMIA
Tentti on tyydyttävä T1-T2
Tehtävät: hyväksytty
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Tentti: yli 60 % vastattu oikein
Tehtävät hyväksytty

Assessment criteria, good (3-4)

ERGONOMIA
Tentti on hyvä H3 - H4
Tehtävät: hyväksytty
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Tentti: yli 75 % vastattu oikein
Tehtävät: hyväksytty

Assessment criteria, excellent (5)

ERGONOMIA
Tentti on kiitettävä K5
Tehtävät: hyväksytty
HOITOTYÖN YLEINEN TURVALLISUUS
Tentti: yli 90 % vastattu oikein
Tehtävät: hyväksytty

Go back to top of page