Teaching and supervising in nursing (5 cr)
Code: SH00AC87-3018
General information
- Enrollment
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.01.2019 - 29.03.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kotka Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 42
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Objective
Competence in patient education and teaching
• you understand the philosophical, ethical and pedagogical foundation of education and teaching and their significance
• you are able to plan, implement and evaluate patient education and teaching in a client- and group-oriented manner together with other professionals
• you understand patient education and teaching as part of a nurse’s work in different contexts
• you are able to utilize client-oriented patient education and teaching methods appropriate to the situation
• you are able to appropriately utilize the existing and produce new patient education and teaching materials
Content
Competence in patient education and teaching
• patient education and teaching philosophies, views on learning and their significance in the patient education and teaching process
• concepts of patient education and teaching
• ethical viewpoints on the patient education and teaching process
• patient education and teaching process: needs assessment, planning, implementation and documentation
• methods to evaluate the effect of patient education in different contexts
• patient/client education
• mentoring
• orientation of a new member of staff/ student nurse
• patient education methods and forms
• patient education quality
• patient education and communication utilizing information and communications technologies
• evaluation and development of patient education
Evaluation
Level 3, Entry-level know-how and skills
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
g. apply critically the ethical principles of the professional field
Course material
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlen verkkoalustalla.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ei lähiopintoja.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä.
Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
Kehittämistehtävän laajuus ja vaatimukset määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Osaamisen osoittaminen sovitaan opintojakson opettajan kanssa käydyssä keskustelussa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkkototeutus 21.1.2019 - 29.3.2019:
Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät.
Hyväksiluku:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson aikaisemmilla opinnoilla ja vastaavalla työkokemuksella joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
RDI and work-related cooperation
-
Timing of exams and assignments
-
International cooperation
-
Student workload
Verkko-opiskelu: Itsenäistä opiskelua 135 tuntia.
Työhön integroitu: Itsenäistä opiskelua (sisältää kehittämistehtävän tekemisen, työn ohjauksen) 135 tuntia.
Further information
Opintojaksolle ilmoittautuneet saavat Moodlen kurssitunnuksen ja ohjeet sähköpostiinsa ennen opintojakson alkua.
Tiedustelut:
anneli.airola@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Verkkototeutus: Suoritettava verkkoalustalla olevat tehtävät ohjeen mukaisesti.
Hyväksiluku: osaamisen tunnistaminen/ tarvittaessa osaamisen näyttö.
Lisäksi itsearviointi (oman osaamisen kehittyminen).
Assessment criteria, fail (0)
Verkko-opiskelu: Tehtävien laiminlyönti tai hyväksytyn arviointikriteerien alittaminen tehtävien suorituksessa.
Tehtävien arviointikriteerit:
a. Et käytä ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Et etsi ohjaukseen ja opetukseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
e. Et käytä keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä.
g. Et perustele ohjaustoimintaasi terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tehtävien arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa jostakin alan tiedonlähteistä yksittäisissä tilanteissa
e. Osaat käyttää ohjatusti tai ykspuolisesti jotakin ohjauksen ja opetuksen menetelmää.
g. Osaat toimia terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
g. apply critically the ethical principles of the professional field
Assessment criteria, excellent (5)
Tehtävien arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää asiantuntevasti ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ja käyttää ohjaukseen ja opetukseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti alan keskeisistä tiedonlähteistä
e. Osaat soveltaa keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä ohjaustarpeen mukaisesti.
g. Osaat soveltaa terveysalan eettisiä periaatteita ohjaustoiminnassa tilanteen mukaisesti.
Qualifications
You have proven your competence in the following studies:
- Anatomy, physiology and pathophysiology (5 ECTS)
- Quality and safety of social and health care services (5 ECTS)
- Basics of clinical nursing (5 ECTS)
- Practical training: Professional basics of nursing (minimum 4 ECTS)