Skip to main content

Teaching and supervising in nursing (5 cr)

Code: SH00AC87-3026

General information


Enrollment
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Tuulia Litmanen
Päivi Lifflander
Anu Muhonen
Anna Makkonen
Jaana Dillström
Teacher in charge
Päivi Lifflander
Course
SH00AC87
No reservations found for realization SH00AC87-3026!

Objective

Competence in patient education and teaching
• you understand the philosophical, ethical and pedagogical foundation of education and teaching and their significance
• you are able to plan, implement and evaluate patient education and teaching in a client- and group-oriented manner together with other professionals
• you understand patient education and teaching as part of a nurse’s work in different contexts
• you are able to utilize client-oriented patient education and teaching methods appropriate to the situation
• you are able to appropriately utilize the existing and produce new patient education and teaching materials

Content

Competence in patient education and teaching
• patient education and teaching philosophies, views on learning and their significance in the patient education and teaching process
• concepts of patient education and teaching
• ethical viewpoints on the patient education and teaching process
• patient education and teaching process: needs assessment, planning, implementation and documentation
• methods to evaluate the effect of patient education in different contexts
• patient/client education
• mentoring
• orientation of a new member of staff/ student nurse
• patient education methods and forms
• patient education quality
• patient education and communication utilizing information and communications technologies
• evaluation and development of patient education

Evaluation

Level 3, Entry-level know-how and skills

You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
g. apply critically the ethical principles of the professional field

Course material

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista:
• Motivoiva haastattelu 1 op (27 h): verkkotehtävät, jotka tulee olla tehtynä ennen simulaatio-opetusta, simulaatiot
8 h joissa 100 % läsnäolo aktiivisesti osallistuen.
• Ravitsemusohjaus 1 op (27 h): ohjauksen suunnittelutehtävät.
• Terveyden edistämisen projekti 2 op (57 h): rastien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin aktiivinen
osallistuminen, rastitapahtumissa 100 % läsnäolo. Läsnäoloa vaaditaan ensimmäisillä orientaatiotunneilla.
• Tupakoivan asiakkaan ohjaus 1 op (27 h). Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien
mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttönä tentti, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

RDI and work-related cooperation

Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Student workload

Motivoiva haastattelu 1 op (27 t)
Ravitsemusohjaus 1 op (27 t)
Terveyden edistämisen projekti 2op (Terveysrastit) (54 t)
Tupakoivan asiakkaan ohjaaminen 1 op (27 h)

Further information

Motivoiva haastattelu: lehtori Jaana Dillström, jaana.dillstrom@xamk.fi ja lehtori Päivi Lifflander, paivi.lifflander@xamk.fi
Ravitsemusohjaus: lehtori Päivi Lifflander, paivi.lifflander@xamk.fi
Terveysrastit kouluilla: lehtori Anu Muhonen, anu.muhonen@xamk.fi ja lehtori Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi
Tupakoivan asiakkaan ohjaaminen: lehtori Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Motivoiva haastattelu: ennakkotehtävät hyväksytty /hylätty, simulaatiopäivässä 100 % läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen, arviointitehtävä hyväksytty / hylätty.
Ravitsemusohjaus arvioidaan numeraalisesti hyväksyttynä 1-5
Tupakoivan asiakkaan ohjaus: tupakasta vieroituksen verkkotentti hyväksytty / hylätty, tupakasta vieroituksen case-harjoitukset (100% läsnäolo) hyväksytty / hylätty, asiantuntijoiden vierailut (100%) läsnäolo.
Terveyden edistämisen projekti 2 op: hyväksytty / hylätty. Terveysrastien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin osallistuminen, rastitapahtumaan 100 % läsnäolo.

Assessment criteria, good (3-4)

Arviointikriteereiden taso 3, osaamisen alkuvaihe
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
e. Osaat käyttää keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä.
g. Osaat perustella ohjaustoimintaasi terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

You have proven your competence in the following studies:
- Anatomy, physiology and pathophysiology (5 ECTS)
- Quality and safety of social and health care services (5 ECTS)
- Basics of clinical nursing (5 ECTS)
- Practical training: Professional basics of nursing (minimum 4 ECTS)

Go back to top of page