Teaching and supervising in nursing (5 cr)
Code: SH00AC87-3026
General information
- Enrollment
-
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- (Department of Sports and Rehabilitation)
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Tuulia Litmanen
- Päivi Lifflander
- Anu Muhonen
- Anna Makkonen
- Jaana Dillström
- Teacher in charge
- Päivi Lifflander
- Course
- SH00AC87
Objective
Competence in patient education and teaching
• you understand the philosophical, ethical and pedagogical foundation of education and teaching and their significance
• you are able to plan, implement and evaluate patient education and teaching in a client- and group-oriented manner together with other professionals
• you understand patient education and teaching as part of a nurse’s work in different contexts
• you are able to utilize client-oriented patient education and teaching methods appropriate to the situation
• you are able to appropriately utilize the existing and produce new patient education and teaching materials
Content
Competence in patient education and teaching
• patient education and teaching philosophies, views on learning and their significance in the patient education and teaching process
• concepts of patient education and teaching
• ethical viewpoints on the patient education and teaching process
• patient education and teaching process: needs assessment, planning, implementation and documentation
• methods to evaluate the effect of patient education in different contexts
• patient/client education
• mentoring
• orientation of a new member of staff/ student nurse
• patient education methods and forms
• patient education quality
• patient education and communication utilizing information and communications technologies
• evaluation and development of patient education
Evaluation
Level 3, Entry-level know-how and skills
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
g. apply critically the ethical principles of the professional field
Course material
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista:
• Motivoiva haastattelu 1 op (27 h): verkkotehtävät, jotka tulee olla tehtynä ennen simulaatio-opetusta, simulaatiot
8 h joissa 100 % läsnäolo aktiivisesti osallistuen.
• Ravitsemusohjaus 1 op (27 h): ohjauksen suunnittelutehtävät.
• Terveyden edistämisen projekti 2 op (57 h): rastien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin aktiivinen
osallistuminen, rastitapahtumissa 100 % läsnäolo. Läsnäoloa vaaditaan ensimmäisillä orientaatiotunneilla.
• Tupakoivan asiakkaan ohjaus 1 op (27 h). Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien
mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttönä tentti, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
RDI and work-related cooperation
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Student workload
Motivoiva haastattelu 1 op (27 t)
Ravitsemusohjaus 1 op (27 t)
Terveyden edistämisen projekti 2op (Terveysrastit) (54 t)
Tupakoivan asiakkaan ohjaaminen 1 op (27 h)
Further information
Motivoiva haastattelu: lehtori Jaana Dillström, jaana.dillstrom@xamk.fi ja lehtori Päivi Lifflander, paivi.lifflander@xamk.fi
Ravitsemusohjaus: lehtori Päivi Lifflander, paivi.lifflander@xamk.fi
Terveysrastit kouluilla: lehtori Anu Muhonen, anu.muhonen@xamk.fi ja lehtori Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi
Tupakoivan asiakkaan ohjaaminen: lehtori Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Motivoiva haastattelu: ennakkotehtävät hyväksytty /hylätty, simulaatiopäivässä 100 % läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen, arviointitehtävä hyväksytty / hylätty.
Ravitsemusohjaus arvioidaan numeraalisesti hyväksyttynä 1-5
Tupakoivan asiakkaan ohjaus: tupakasta vieroituksen verkkotentti hyväksytty / hylätty, tupakasta vieroituksen case-harjoitukset (100% läsnäolo) hyväksytty / hylätty, asiantuntijoiden vierailut (100%) läsnäolo.
Terveyden edistämisen projekti 2 op: hyväksytty / hylätty. Terveysrastien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin osallistuminen, rastitapahtumaan 100 % läsnäolo.
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointikriteereiden taso 3, osaamisen alkuvaihe
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
e. Osaat käyttää keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä.
g. Osaat perustella ohjaustoimintaasi terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Qualifications
You have proven your competence in the following studies:
- Anatomy, physiology and pathophysiology (5 ECTS)
- Quality and safety of social and health care services (5 ECTS)
- Basics of clinical nursing (5 ECTS)
- Practical training: Professional basics of nursing (minimum 4 ECTS)