Opettaminen ja ohjaaminen hoitotyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: SH00AC87-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.12.2019 - 10.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.01.2020 - 29.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Satu Sällilä
- Vastuuopettaja
- Satu Sällilä
- Ryhmät
-
SHKT19SMSairaanhoitaja, monimuoto
- Opintojakso
- SH00AC87
Toteutukselle Opettaminen ja ohjaaminen hoitotyössä SH00AC87-3032 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Ohjaus- ja opetusosaaminen
• tiedät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi ohjausta ja opetusta
• osaat suunnitella ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti
• osaat ohjauksen ja opetuksen sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa
• osaat käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä (ml. sosiaalinen media)
• osaat käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia
Sisältö
Ohjaus- ja opetusosaaminen
• erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat, oppimisnäkemykset ja niiden merkitys ohjaus- opetusprosessissa
• ohjauksen ja opetuksen käsitteet
• ohjaus- opetusprosessin eettiset näkökohdat
• ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi ja suunnittelu
• erilaiset ohjauksen vaikuttavuuden arviointimenetelmät
• potilaan/ asiakkaan opetus ja ohjaus
• mentorointi
• perehdytys
• ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
• ohjauksen laatu
• ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
• ohjaus - ja opetustoiminnan arviointi ja kehittäminen
Arviointi
Arviointikriteereiden taso 3, osaamisen alkuvaihe
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
e. Osaat käyttää keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä.
g. Osaat perustella ohjaustoimintaasi terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Eloranta, T. & Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä
Muita lähteitä: Mäkisalo-Roponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot Sosiaali- ja terveysalalla.
Kyngäs, H. & amp; Hentinen, M. 2008. Hoitoon sitoutuminen ja hoitotyö
Montin, L. (toim.) 2008. Potilasohjauksen lähtökohdat. Turun yliopisto A:55/2008.
Hupli, M., Rankinen, S. ja Virtanen, H. (toim.) 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Turun yliopisto A:63/2012
Ajankohtaiset tutkimukset & Moodlen materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso alkaa yhteisellä infolla (SHKT19SP ja yhteistyökumppani) työjärjestyksen mukaisesti. Infossa valitaan joko työviikkopohjainen tai verkko-opetus, mitä noudatetaan koko opintojakso.
Opiskelijan työmäärä
5x27h=135h
Lisätietoja opiskelijoille
satu.sallila@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu oppijan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista, oppimistehtävien arvioinnista ja opintojakson kokoavasta kokeesta (Hyl-K5).
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, harjaantumista itse- ja vertaisarvioinnissa, hyväksyttyjä oppimistehtäviä, yhteistyöhanketta ja hyväksyttyä koetta.
Esitietovaatimukset
Olet osoittanut osaamistasi seuraavista opintojaksoista:
- Anatomia, fysiologia ja patofysiologia (5 op)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus (5 op)
- Kliinisen hoitotyön perusteet (5 op)
- Hoitotyön ammatilliset perusteet harjoittelu vähintään (4 op)