Mental health and substance abuse care (5 cr)
Code: SH00AC92-3023
General information
- Enrollment
- 15.08.2019 - 30.08.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.09.2019 - 17.11.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kotka Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Terhi Hede
- Teacher in charge
- Terhi Hede
- Groups
-
SHKT18SMNursing, part-time studies
- Course
- SH00AC92
Objective
Ethics and professionality in nursing
• you are able to represent your client’s best interests and present yourself as a nursing professional in various teams
• you are able to produce, share and utilize expert competence in multidisciplinary teams, networks and partnerships
Clinical nursing
• you are able to use various methods in the psychosocial support of a patient
• you are able to perform the main nursing procedures and diagnostic tests as part of the overall patient care
• you are able to maintain professional interaction and encounter patients with mental health or substance abuse problems and their families in various nursing environments, promote mental health, prevent problems and focus on strengths.
• you understand the influence of mental health and substance abuse on the well-being of a person and his family
• you are able to support a client in acute crisis
• you are able to administer pharmacological treatment to patients with mental health or substance abuse problems
Evidence-based practice and decision making
• you are able to evaluate the nursing process (assessment, planning, implementation,evaluation) and assess nursing interventions according to the decision making process
• you are able to actively utilize research knowledge(recommendations, reports based on research evidence) in nursing decision making
Patient education competence
• you manage patient education as a method in mental health and substance abuse care
Content
Ethics and professionality in nursing
• collegiality
• mentoring in the development of professionality and expertise
• team work skills, partnership skills, networking and co-operation networks
Clinical nursing
• psycho-social methods
• most common procedures and diagnostic tests in clinical nursing
• basics of the most common mental disorders and psychiatric diseases
• pharmacological treatment (pharmaceutical service, dosage calculations, pharmacology and pharmacy)
• methods in psychiatric care, nurse-patient relationship
• basics of intoxicating substances
• methods of substance abuse work and early intervention
• prevention of substance abuse in work communities and response to risks, harms and problems
• acute crisis care
Evidence-based practice and decision making
• evaluation of the nursing process
• documentation in nursing
Patient education competence
• patient/client education
Evaluation
Assessment criteria level 3, competence during the completion phase.
You know how to
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
f. promote the team’s goal-oriented operation
Course material
Hoitotyön osuus:
- Kuhanen et. al, Mielenterveyshoitotyö, uusin painos, Sanoma Pro
- Partanen et al., Päihdehoitotyö, uusin painos, Sanoma Pro
- Moodlessa oppituntien alussa osoitettu oppimateriaali
- Verkko-opinnot
Lääketieteen osuus:
- Psykiatria, Jouko Lönnqvist, Markus Henriksson, Mauri Marttunen, Timo Partonen (toim.)
12., uudistettu painos 2017, 952 sivua, sidottu, soveltuvin osin
- Moodlessa oppituntien alussa osoitettu oppimateriaali
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön ja lääketieteen 5op opiskelu tapahtuu lähiopetuksessa ja ryhmän mukana. Tähän oppimisväylään kuuluu luennot, ryhmä- tai parityöt, harjoitukset ja verkko-opinnot. Osa opinnoista on aikaan ja paikkaan sitomatonta. Loppukoe.
Hoitotyön osuus 4op
Lääketieteen osuus 1op
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija ottaa yhteyden opettajiin jos opiskelija haluaa sisällyttää, korvata, käytää AHOT-menettelyä tai opinnollistaa tätä opintojaksoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hoitotyön osalta mielenterveyshoitotyön tai päihdehoitotyön perehtyneisyys voi nopeuttaa opiskelua. Opiskelija ottaa yhteyden opintojakson opettajaan jos on kiinnostunut tästä oppimisväylästä. Osa opiskelusta voi olla aikaan ja paikkaan sitomatonta.
Lääketieteen opinnoista opiskelijalla tulee olla vastaavan opinnot suoritettuina.
RDI and work-related cooperation
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu voidaan suorittaa erikoissairaanhoidossa, vankiterveydenhuollossa, perusterveydenhuollossa, kolmannen sektorin yksiköissä, perhekodeissa ja koulukodeissa.
Timing of exams and assignments
Sovitaan opintojakson alussa lähitunneilla.
International cooperation
Opiskelija voi osallistua opiskelijavaihtoon.
Student workload
Viisi opintopistettä teorian opinnoissa on opiskelijan työnä 135 tuntia mukaan lukien kokeeseen valmistautuminen.
Further information
terhi.hede@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Osallistuminen opetukseen ja koe
Assessment criteria, fail (0)
Kokeessa alle 50% oikein johtaa hylättyyn suoritukseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa perusasioita, mutta soveltaminen potilas- ja asiakatilanteisiin esimerkein puuttuu lähes kokonaan.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa perusasioita pääosin hyvin ja osaa soveltaa tietoaan potilas-/asiakastilanteisiin esimerkein.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa perusasiat teoriasta erittäin hyvin ja hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön työhön esimerkein.
Qualifications
You have proven your competence in the following modules:
Basics of professional nursing 30 ECTS
Promotion of health and functional ability 15 ECTS