Skip to main content

Mental health and substance abuse care (5 cr)

Code: SH00AC92-3027

General information


Enrollment
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Niina Luukkonen
Jaana Dillström
Anna Makkonen
Teacher in charge
Niina Luukkonen
Course
SH00AC92
No reservations found for realization SH00AC92-3027!

Objective

Ethics and professionality in nursing
• you are able to represent your client’s best interests and present yourself as a nursing professional in various teams
• you are able to produce, share and utilize expert competence in multidisciplinary teams, networks and partnerships

Clinical nursing
• you are able to use various methods in the psychosocial support of a patient
• you are able to perform the main nursing procedures and diagnostic tests as part of the overall patient care
• you are able to maintain professional interaction and encounter patients with mental health or substance abuse problems and their families in various nursing environments, promote mental health, prevent problems and focus on strengths.
• you understand the influence of mental health and substance abuse on the well-being of a person and his family
• you are able to support a client in acute crisis
• you are able to administer pharmacological treatment to patients with mental health or substance abuse problems

Evidence-based practice and decision making
• you are able to evaluate the nursing process (assessment, planning, implementation,evaluation) and assess nursing interventions according to the decision making process
• you are able to actively utilize research knowledge(recommendations, reports based on research evidence) in nursing decision making

Patient education competence
• you manage patient education as a method in mental health and substance abuse care

Content

Ethics and professionality in nursing
• collegiality
• mentoring in the development of professionality and expertise
• team work skills, partnership skills, networking and co-operation networks

Clinical nursing
• psycho-social methods
• most common procedures and diagnostic tests in clinical nursing
• basics of the most common mental disorders and psychiatric diseases
• pharmacological treatment (pharmaceutical service, dosage calculations, pharmacology and pharmacy)
• methods in psychiatric care, nurse-patient relationship
• basics of intoxicating substances
• methods of substance abuse work and early intervention
• prevention of substance abuse in work communities and response to risks, harms and problems
• acute crisis care

Evidence-based practice and decision making
• evaluation of the nursing process
• documentation in nursing

Patient education competence
• patient/client education

Evaluation

Assessment criteria level 3, competence during the completion phase.
You know how to
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
f. promote the team’s goal-oriented operation

Course material

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Seuri.2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro, Helsinki.
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki, Salo-Chydenius. 2015. Päihdehoitotyö. Gummerus Oy, Jyväskylä.
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11.painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Psykiatrian e-kirja: http://www.oppiportti.fi/op/opk04497
Mielenterveyslaki ja muu aiheeseen liittyvä ajankohtainen lainsäädäntö sekä aiheeseen liittyvät valtakunnalliset suositukset.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu opintojakson materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opinnot 1 op: Arviointi hyväksytty/hylätty
Hoitotyön lähiopetus 2 op. Tentti. Arviointi 0-5.
Mielenterveys- ja päihdehoitoyön simulaatio/opintokäynnit 1 op. Arviointi hyväksytty/hylätty
Psykiatria, päihdelääketiede 1 op: verkko-opintoina Skholessa. Tentti Moodlessa. Arviointi hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn taso 70% (H3)

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija ottaa yhteyden opintojakson alussa opettajiin, jos opiskelija haluaa sisällyttää, korvata, käyttää AHOT-menettelyä tai opinnollistaa tätä opintojaksoa. Lääketieteen opinnoista opiskelijalla tulee olla vastaavan opinnot suoritettuina.

RDI and work-related cooperation

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu voidaan suorittaa erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa, kolmannen sektorin yksiköissä ja perhekodeissa.

Timing of exams and assignments

Sovitaan opintojakson alussa lähitunneilla.

International cooperation

Opiskelija voi osallistua opiskelijavaihtoon.

Student workload

Viisi opintopistettä on opiskelijan työnä 135 tuntia.

Further information

niina.luukkonen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Verkko-opinnot 1 op: Arviointi hyväksytty/hylätty
Hoitotyön lähiopetus 2 op. Tentti. Arviointi 0-5. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa ja aktiivista osallistumista teoreettiseen opiskeluun, harjoituksiin ja ryhmätöihin. Lisäksi vaaditaan tehtävien ja tenttien hyväksytty suorittaminen.
Mielenterveys- ja päihdehoitoyön simulaatio/opintokäynnit 1 op. Arviointi hyväksytty/hylätty
Psykiatria, päihdelääketiede 1 op: verkko-opintoina Skholessa. Tentti Moodlessa. Arviointi hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn taso 70% (H3)

Assessment criteria, fail (0)

Vastauspisteistä alle 50% antaa hylätyn suorituksen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa perusasioita, mutta soveltaminen potilas- ja asiakatilanteisiin esimerkein puuttuu lähes kokonaan.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa perusasioita pääosin hyvin ja osaa soveltaa tietoaan potilas-/asiakastilanteisiin esimerkein.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa perusasiat teoriasta erittäin hyvin ja hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön työhön esimerkein.

Qualifications

You have proven your competence in the following modules:

Basics of professional nursing 30 ECTS
Promotion of health and functional ability 15 ECTS

Go back to top of page