Skip to main content

Pediatric and adolescent nursing (5 cr)

Code: SH00AD04-3005

General information


Enrollment
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
School of Welfare
Campus
Kotka Campus
Mikkeli Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Tuulia Litmanen
Marko Issakainen
Päivi Sajaniemi
Katja Villikka
Teacher in charge
Katja Villikka
Course
SH00AD04
No reservations found for realization SH00AD04-3005!

Objective

Promotion of health and functional ability
• you understand the impact of serious illness on a child's growth and development
• you understand the potentially negative effects of premature birth to a child's growth and development
• you are familiar with care and assessment to support the individual development of a premature child and to support the family when providing care
• you know the basics of children's and adolescents' mental health and factors which can affect mental health

Customer orientation
• you understand the impact of serious illness on the child, adolescent and family
• you be able to individually plan, carry out and assess the care of an ill child, taking the family's needs into account

Clinical nursing
• you understand the importance of asepsis when nursing a seriously ill child or adolescent
• you are able to provide basic care for a seriously ill child or adolescent, taking into account the limitations imposed by the illness and its treatment
• you know the medicines used in juvenile illnesses (cardiac medicines, antirheumatic drugs, antirejection drugs)
• you know the anatomical, pharmacological, psychological and physiological differences between children and adults, and understand what these differences mean in practice and when safeguarding a child's vital functions
• you are able to intensively monitor children and adolescents and to provide basic care for critically ill children and adolescents
• you recognize the most common mental health disorders in children and adolescents and know and learn to identify the symptoms of these disorders in children and adolescents

Evidence-based work and decision-making
• you understand the importance of nutritional therapy when nursing children and adolescents and know which methods will promote a child's nutrition
• you recognize the most common somatic illnesses in children and the key medical treatment methods and be able to apply the information in practice (pediatric cancer, children's cardiac defects, premature birth, juvenile arthritis, children's organ transplants)
• you know the most common treatment methods for mental health disorders in children and adolescents

Nursing ethics and professionalism
• you are able to professionally support the family of an ill child
• you are prepared to encounter a terminally ill child or adolescent and his or her family

Content

• nursing children and adolescents with cardiac defects
• nursing children and adolescents with arthritis
• nursing premature children
• nursing children and adolescents with cancer
• children's and adolescents' emergency and intensive care
• nursing children and adolescents who require an organ transplant
• children's and adolescents' mental health work

Evaluation

Competence in the completion phase.
You are able to:
a) expertly use professional terminology in various situations
b) critically assess your sources of information

Course material

Tenttikirjan Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila : Lapsen ja nuoren hoitotyö (2012 tai uudempi) sivut: syöpä 188-199, reuma 214-222, sydänviat, keskonen, elinsiirrot, mielenterveys 236-288, kuolema 293-296, tehohoito, elvytys, 331-343, toimenpiteet 347-360 + moodle materiaali.
Ja moodlessa annettu sähköinen materiaali ja verkko-oppimistehtävät.
Sekä työjärjestyspohjainen väylä: tunnilla jaettu materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖ OPINTOJAKSO KOOSTUU KAHDESTA OSASTA TOERIAOPINNOT 3 OP, JOTKA VOIT SUORITTAA LÄHIOPETUKSENA KOTKAN KAMPUKSELLA TAI VERKOSSA JA KÄYTÄNNÖN HARJOITTELUSTA, JOTKA VOIT SUORITTAA OMALLA KAMPUKSELLASI (LISÄTIETOA NÄISTÄ SAAT OMAN KAMPUKSESI LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OPETTAJALTA.
3 op teoriaopinnot 36 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja 43 tuntia itsenäistä opiskelua.
2 op käytännön harjoittelua 16 h pienryhmissä koululla työjärjestyksen mukaisesti. HARJOITUSTUNNIT OVAT PAKOLLISIA, JOS HALUAT SUORITTAA KOKONAAN 5 OP!

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖ OPINTOJAKSO KOOSTUU KAHDESTA OSASTA TOERIAOPINNOT 3 OP, JOTKA VOIT SUORITTAA LÄHIOPETUKSENA KOTKAN KAMPUKSELLA TAI VERKOSSA JA KÄYTÄNNÖN HARJOITTELUSTA, JOTKA VOIT SUORITTAA OMALLA KAMPUKSELLASI (LISÄTIETOA NÄISTÄ SAAT OMAN KAMPUKSESI LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OPETTAJALTA.
3 op teoriaopinnot voit suorittaa myös verkossa opiskelemalla ja osoittamalla osaamisen kirjatentillä. Osallistuminen tähän opintojaksoon edellyttää, että sinulla on opetussuunnitelman mukaisesti suoritettuna äitiys- ja perhehoitoyön opintojakso, olet valmis sairaanhoitaja tai sinulla on riittävä kokemus sairaanhoitajan työstä.
2 op käytännön harjoittelua 16 h pienryhmissä koululla työjärjestyksen mukaisesti. HARJOITUSTUNNIT OVAT PAKOLLISIA, JOS HALUAT SUORITTAA KOKONAAN 5 OP! Harjoitustunneilla on 100 % läsnäolovelvoite!

RDI and work-related cooperation

Opintojaksoon liittyvät harjoitustunnit koululla 2 op työjärjestyksen mukaisesti.

Timing of exams and assignments

Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjallisen tentin ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä. Näyttökokeen uusiminen sovitaan tarvittaessa opettajan kanssa erikseen.
Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut yleiseen tenttipäivään suorittamaan kirjallisen kokeen ja osallistut näyttökokeeseen oman kampuksesi lasten ja nuoren hoitotyön opettajan ohjeiden mukaisesti. 2 op käytännön harjoitteluun liittyvän näyttökokeen uusiminen sovitaan tarvittaessa opettajan kanssa erikseen.

International cooperation

-

Student workload

5 op = 135 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 36 h (ei läsnäolo velvoitetta, mutta osallistuminen ja aktiivisuus vaikuttavat arvosanaan!), kliininen harjoittelu koululla 16 h (pakollinen läsnäolo!), kirjallinen koe 2 h ja näyttökoe 30 min, itsenäinen opiskelu 81 h, joka käytetään oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen ja valmistautumiseen kirjalliseen sekä näyttökokeeseen.
Opintoja nopeuttava väylä: Teoriaopinnot 3 op: itsenäinen opiskelu verkossa ja valmistautuminen kirjalliseen kokeeseen ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 116,5 tuntia ja kirjallinen koe 2 h. Käytännön harjoittelu 2 op: kliininen harjoittelu koululla 16 h (pakollinen läsnäolo!) ja näyttökoe 30 min.

Further information

Teoriaopinnot 3 op katja.villikka@xamk.fi
Käytännön harjoittelut 2 op: Kotkan kampus katja.villikka@xamk.fi . Mikkelin ja Savonlinnan kampus: ota yhteys oman kampuksen lasten ja nuorten hoitotyön lehtoriin!

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: Teoriaopinnot 3 op: arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 25 %), oppimispäiväkirjasta (T1-K5 25 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 25 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 25 %)
Käytännön harjoittelu 2 op: osallistumisesta harjoitustunneille ja näyttökokeen suorittaminen hyväksytysti (hyväksytty – hylätty).
Opintoja nopeuttava väylä: Teoriaopinnot 3 op: arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 50 %) ja oppimispäiväkirjasta (T1-K5 50 %).
Käytännön harjoittelu 2 op: osallistumisesta harjoitustunneille ja näyttökokeen suorittaminen hyväksytysti (hyväksytty – hylätty).

Assessment criteria, fail (0)

Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita. Oppimispäiväkirja ei kuvaa riittävästi opintojakson herättämiä ajatuksia. Opiskelija ei ole osallistunut harjoitustunneille. Näyttökokeessa osaamisessa ja potilasturvallisuudesta huolehtimisessa on merkittäviä puutteita, eikä opiskelija osaa perustella omaa toimintaansa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat perusasioita lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja mielenterveyden edistämisestä, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Oppimispäiväkirja kuvaa pinnallisesti opintojakson herättämiä ajatuksia tai vain toistaa tunneilla käytyjä faktoja. Näyttökokeessa on paljon puutteita, mutta opiskelija hallitsee perusasiat siinä määrin, että hoito on turvallista, mutta oman työn perusteleminen ei onnistu.

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja mielenterveyden edistämisestä sairaanhoidosta ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön. Oppimispäiväkirja kuvaa riittävästi ja melko syvällisesti opintojakson herättämiä ajatuksia. Näyttökokeessa opiskelijalla on hyvät perustaidot ja hän huolehtii hyvin potilasturvallisuudesta, mutta hän tarvitsee vielä jonkin verran ohjausta ja oman toiminnan perustelut ovat vielä jonkin verran puutteelliset.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja mielenterveyden edistämisestä sairaanhoidosta ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön. Oppimispäiväkirja kuvaa syvällisesti ja monipuolisesti opintojakson herättämiä ajatuksia. Näyttökokeessa opiskelija hallitsee erinomaisesti perustaidot ja huolehtii erittäin hyvin potilasturvallisuudesta sekä osaa perustella oman toimintansa.

Qualifications

Professional competence of a nurse responsible for general nursing (180 ECTS credits).

Go back to top of page