Skip to main content

Interaction skills in social sector (5 cr)

Code: SO00AD20-3011

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.01.2020 - 29.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Mauno Saksio
Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Karoliina Rötkö
Course
SO00AD20
No reservations found for realization SO00AD20-3011!

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Evaluation

Students can
use professional vocabulary systematically.
look for information in the key information sources of the field.
identify interrelated tasks.
work together with clients, users and target groups.
use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
work as team members in a goal-oriented way.
justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Luentomateriaalit Moodlessa
Tentitään:
Mönkkönen Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana)
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan luento-opetukena. Luento-opetukseen sisältyy pakollisena osuutena simulaatioharjoitukset. Voidakseen osallistua simulaatioharjoituksiin opiskelijan tulee suorittaa opintojakson tentti ennen simulointia.
Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.
Opintojakson lopussa pidetään moduulin Ammatillinen vuorovaikutus opintojaksojen yhteinen päätösseminaari yhdessä työelämän ammattilaisten kanssa ja osallistuminen tuohon päätösseminaariin on pakollinen. Päätösseminaari järjestetään harjoittelujakson päätyttyä toukokuussa.
Opintojakso on integroitu osittain opintojakson Ammattienglanti kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna, jolloin oma työpaikka toimii oman sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen oppimisympäristönä. Opiskelijalla tulee olla tällöin vakituinen työpaikka sosiaalialan toimipaikassa (julkinen, yksityinen tai järjestö) missä hän tekee nimenomaisesti sosiaalialan asiakastyötä. Työpaikan tulee olla sellainen, mihin sosionomi - koulutus antaa mahdollisuuden sosionomina työskennellä. Tällöin opiskelija opiskelee opintojakson tavoitteiden mukaisia teemoja ja raportoi niistä kirjallisesti. Tämän lisäksi opiskelija osallistuu kevään 2020 päättyessä toteutettavaan päätösseminaariin missä kevään opintojen teemoista keskustellaan yhdessä työelämän ammattilaisten kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi nopeuttaa opintojaan suunnitelmallisesti (hops-keskusteluissa sovittu) osallistumalla kevään 2020 opintojaksolle ja suorittamalla hyväksytysti vaaditut suoritukset. Toinen mahdollisuus on suorittaa näyttötehtävä, mikäli opiskelijan hops:ssa tämä on mahdollistettu.

RDI and work-related cooperation

Harjoittelujakso Ammatillinen vuorovaikutus on ajoitettu keväälle 2020 siten että opintojakson opetus alkaa ennen harjoittelua ja harjoittelun jälkeen opiskelijaryhmä kokoontuu muutamaksi päiväksi kontaktiopetukseen

Student workload

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Moodletentti 1,5 op

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan simuloinnin suorittaminen, moodletentti, oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen ja esittäminen sekä aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen

Assessment criteria, good (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.

b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.

c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.

d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.

e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.

g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Go back to top of page