Skip to main content

Research and development methods 1 (5 cr)

Code: SO00AD34-3008

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2020 - 03.04.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Kati Vapalahti
Johanna Hirvonen
Malla Koivupiha
Teacher in charge
Johanna Hirvonen
Course
SO00AD34
No reservations found for realization SO00AD34-3008!

Objective

You become familiar with the research and development work in the social service sector and are able to identify current research themes in the field.
You know the main concepts, phases and structures of research and development work.
You are able to critically analyse the development needs of the social service sector and to define research problem or development task on the basis of your analyse.
You know the main sources of research and development literature in your own field and are able to find information using different data sources.
You are capable of analyzing literature of your own field.
You are capable of writing scientifically and you know the basic instructions in reporting your thesis.

Content

What is the role of research in social service sector and what are current research and development themes in the field?
What are the main concepts and phases of research process?
How do you get information of the development needs in social service sector and how do you define research problem or development task based on those needs?
What are the main sources of knowledge in the field of social services and how do you find information from them?
How do you collect, assess and apply research data in your professional field and how do you report about it?

Evaluation

a. Use professional vocabulary and concepts in an expert way in different situations.
b. Evaluate information sources critically.
c. Identify and describe the problems and needs of the professional field.
e. Choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices.
g. Justify your actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Satka Mirja ym. (toim.). 2016. Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris -instituutti ja Mathilda Wrede -institutet.
Vilkka Hanna. 2015. Tutki ja kehitä. e-kirja.
Raitakari Suvi & Valokivi Heli (toim.). 2012. Tutkiva sosiaalityö. Sosiaalityön tutkimuksen luonne ja odotukset tässä ajassa. Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura.
Sekä muu opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Johanna Hirvosen opetusosuus (3 op):
Teemakohtaiset orientaatioluennot ja niihin kytkeytyvä lukupiirityöskentely pienryhmissä sekä kirjallinen lukupiirikooste. Lukupiirityöskentely edellyttää itsenäistä perehtymistä aiheeseen ja kirjallisten tehtävien tekemistä koko opintojakson ajan.
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä (yksilötehtävä)
Suomen kielen opettajan opetusosuus (2 op):
Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan luennot, tuntitehtävät sekä etätehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei työhön integroitua oppimisväylää.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Johanna Hirvosen opetusosuus:
Itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin ja aiheesta laadittava kirjallinen raportti (1 op) Kirjatentti (2 op) kevätlukukauden 2020 aikana
Suomen kielen opettajan opetusosuus:
Itsenäinen suoritustapa tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan osuuteen (2 op)

Student workload

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
- Teemakohtaiset orientaatioluennot ja niihin kytkeytyvä lukupiirityöskentely pienryhmissä, lukupiirityöskentelyn edellyttämä itsenäinen työskentely koko kurssin ajan (2 op)
- Yksilötehtävä sosiaalialan ajankohtaisista tutkimuksista (1 op)
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuus (2 op)
Itsenäinen suoritustapa:
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin tehtävät (2 op)
- Itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimuksiin ja aiheesta laadittu kirjallinen raportti (1 op)
- Kirjatentti (2 op)

Further information

Opintojakso on kaksiosainen ja siihen sisältyy sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan osuus (3 op, vastuuopettaja Johanna Hirvonen) sekä tieteellisen viestinnän osuus (2 op, vastuuopettajana suomen kielen opettaja).
Opintojakso edellyttää lukujärjestyksessä olevan lähiopetuksen ulkopuolella tapahtuvaa itseopiskelua koko kurssin ajan, koska opintojaksolla työstetään viikoittain teemakohtaisia aiheita lukupiirityöskentelyn muodossa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Kurssi arvioidaan arvosanalla 0 - 5
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
- Lukupiirityöskentelystä laadittavat kirjalliset tuotokset
- Sosiaalitutkimuksen yksilötehtävä (hyväksytty, hylätty)
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuuden tehtävät
Itsenäinen suoritustapa:
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuuden tehtävät
- Sosiaalitutkimuksen yksilötehtävä (hyväksytty, hylätty)
- Kirjatentti

Assessment criteria, fail (0)

a. Tutkimus- ja kehittämistyön käsitteiden kuvaamisessa suuria virheellisyyksiä.
b. Suuria puutteita tietolähteiden tuntemisessa.
c. Ei osata kuvata oman alan tutkimus- ja kehittämistarpeita tai vain yksittäinen yleisluontoinen viittaus alan tk-tarpeisiin.
e. Menetelmätiedoissa suuria puutteita ja virheellisyyksiä.
g. Ei osoitettu perehtymistä tutkimuksen ja kehittämisen keskeisiin eettisiin periaatteisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

a. Osaat kuvailla alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä.
b. Osaat käyttää alan tutkimustiedon kannalta keskeisiä tietolähteitä.
c. Osaat tunnistaa ja kuvata oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön keskeisiä menetelmiä.
g. Tunnet tutkimuksen ja kehittämisen keskeiset eettiset periaatteet.
Joillakin osa-alueilla esiintyy puutteita edellä kuvattujen kriteereiden osalta.

Assessment criteria, good (3-4)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat tunnistaa ja kuvata oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tutkimus- ja kehittämistyössä.
g. Tunnet tutkimuksen ja kehittämisen keskeiset eettiset periaatteet.

Assessment criteria, excellent (5)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä ja osoitat kykysi argumentoida keskeisillä käsitteillä.
b. Osoitat monipuolisen perehtyneisyytesi eri tietolähteisiin ja osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat tunnistaa, kuvata ja perustella oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tutkimus- ja kehittämistyössä ja osaat perustella menetelmävalintoja.
g. Osaat soveltaa tutkimuksen ja kehittämisen eettisiä periaatteita.

Qualifications

Knowledge base and work orientation, Communication skills

Go back to top of page