Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.04.2021 - 25.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 30.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
- Opettajat
- Leila Pekonen
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Vastuuopettaja
- Leila Pekonen
- Ryhmät
-
SOMI20SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00DT48
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Arviointi
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Learn-alustan opiskelumateriaali.
Teokset:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella tai korona.epidemia tilanteen niin vaatiessa verkossa Teamsin välityksellä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI20SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan asteikolla 0-5
Osa oppimistehtävistä / oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä.
Tentti 0-5
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen