Skip to main content

Public health nursing for pregnant women, children and their families. (10 cr)

Code: TH00BI43-3007

General information


Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 18.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Health Care
Teachers
Jussi Hänninen
Katja Villikka
Satu Untolahti
Liisa Korpivaara
shktvirtuaali
Teacher in charge
Liisa Korpivaara
Groups
THKV19SP
Health care, full-time studies
Course
TH00BI43
No reservations found for realization TH00BI43-3007!

Objective

You can provide education and support clients in matters related to couple relationship and family planning.

You can plan, implement and evaluate the follow-up and support of families expecting a child regarding their health, welfare and resources in cooperation with them.

You can observe the health of a mother and foetus and identify risk factors related to pregnancy and childbirth and refer to further treatment if necessary.

You are able to manage the phases of childbirth and act in an emergency childbirth plan, implement and evaluate the need for support of the newborn and family as well as increase the participation of the family.

You can plan, implement and evaluate the follow-up of growth and development of children, in cooperation with the clients.

You can support children in choosing health promoting alternatives.

You are able to encourage families in parenting and promotion of healthy lifestyle.

You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.

You are able to maintain and promote a safe community and environment for children in cooperation with families and different interest groups.

Content

What is the service system of maternity care?

What is family planning, sexual and reproductive health?

How do you implement antenatal education?

How do you support parenthood, fatherhood, motherhood and couple relationship?

How do you implement health examinations, screenings, health counselling and education of mothers and their families during pregnancy and after childbirth?

How do you identify risk factors of pregnancy, and the need for a referral to further care and the need for special follow-up and support?

What are the phases of childbirth and postnatal examination?

What is early interaction and support?

What is breastfeeding counselling?

What is Family service network?

How do you implement health examinations of children?

How do you provide support for resources and resource-oriented approach to parenting, parents’ health and welfare?

How do you increase client´s participation and what are work methods used in participatory health promotion?

What is lifestyle guidance and early intervention?

How do you increase support and early detection of needs requiring further examinations and further care if necessary?

Evaluation

Students can
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models and methods of public health nursing.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
Kirjallisuus:
1. Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan (THL opas 29). 2013. Klemetti R ja Hakulinen-Viitanen T (toim.). Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy Tampere. saatavissa:
SBN 978-952-245-972-5 (verkkojulkaisu)
ISSN 1798-0100 (verkkojulkaisu)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
2. Kätilötyö. Paananen U, Pietiläinen S, Raussi-Lehto E, Äimälä M.2015 tai uudempi painos. Edita Publishing Oy. Soveltuvin osin.
3. Onnistunut imetys. Deufel & Montonen (toim). Duodecim. Soveltuvin osin. Saatavissa ekirjana koulun kirjastosta.

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
Lastenneuvolaopas ( verkkojulkaisu osoite https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirj a)
Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille uudistettu painos 2019 ( verkkojulkaisu osoitteessa http://www.julkari.fi/handle/10024/137459 )
Muuta lähdekirjallisuutta mm.
Huttunen Tiina, Heikkinen Kirsi Pääedellä Näin tuet lapsesi aivojen kehitystä WSOY 2017
Salpa Pirjo Lapsen liikkumisen kehitys Ensimmäinen ikävuosi Tammi 2007
Stiina Storvik-Sydänmaa, Helena Talvensaari, Terhi Kaisvuo, Niina Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö 2013 SanomaPro s.10-88,
Eeva-Liisa Kronqvist, Minna-Leena Pulkkinen Kehityspsykologia Matkalla muutokseen 2007 WSOY s. 61-129
Siiskonen Tiina, Aro Tuija, Ahonen Timo, Ketonen Ritva ( toim.) Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa WS Bookwell Oy Juva 2003 Luvut: Laakso Marja-Leena Esikielellinen vuorovaikutus ja kommunikointi, Lyytinen Paula: Kielen kehityksen varhaisvaiheet ja Siiskonen Tiina & Aro Tuija & Lyytinen Paula: Havainnointi, arviointi ja tutkimuksiin ohjaaminen

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Learntenttikirja TAI Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.

Vapaaehtoinen lisämateriaali:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen väylä:
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta ja etäyhteydellä tapahtuvaa opetusta. Opetukseen liittyy ennakkotehtäviä. ja itsenäisiä oppimistehtäviä sekä case- ja ryhmätyöskentelyä. Opintoihin sisältyy imetysohjaajakoulutus 16 h + näyttö sekä sairausvakuutuslain mukaisen synnytyksen jälkitarkastuskoulutuksen teoriaopinnot. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta, lähiopetukseen liittyviä ennakkotehtäviä ja case työskentelyä sekä itsenäisiä oppimistehtäviä. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neuropsykiatrisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua.

LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA:
Lääketieteen luennot toteutuvat kolmena 4 tunnin iltaluentokokonaisuutena. Lisäksi jälkitarkastuskoulutukseen sisältyy lääketieteen luentoja. Luennoilla edellytetään läsnäoloa

Opintoja nopeuttava väylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: -

Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.

SÄÄNNÖLLISEN SYNNYTYKSEN JÄLKITARKASTUS 1 op
Itsenäinen verkko-opiskelu (vuorovaikutteiset kätilön ja terveydenhoitajan H5P-asiantuntijaluennot, lakisääteiset lääkärioppitunnit, virtuaalisimulaatio ja diagnostinen teoreettinen alkutentti 10.1.-16.2.2022
kliininen harjoittelu oppilaitoksella (skill station ja simulaatiot) 17.2.2022

RDI and work-related cooperation

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Osa lähitunneista toteutetaan harjoitustuntien muodossa.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.

Timing of exams and assignments

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksoon kuuluu kirjallinen tehtävä, josta tarkemmat ohjeet Learn-alustalla ja ensimmäisellä oppitunnilla.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Opintojakson osa suoritetaan kirjallisella tehtävällä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson Learn alustalla tai ensimmäisellä lähitunnilla.
Opintoja nopeuttava väylä: Opintojakson osa suoritetaan kirjallisella tehtävällä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson Learn alustalla tai ensimmäisellä lähitunnilla.

International cooperation

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: -

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
-

Student workload

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 5op= 135 tuntia
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 3 op
Imetysohjaus 1 op = 27 h
Synnytyksen jälkitarkastus teoriaopinnot 1 op = 27 h

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 3,5 op= 94,4 tuntia

LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA OSA 0,5 op= 14 tuntia

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta), kirjallinen tehtävä ja itsenäinen opiskelu 15 h
Opintoja nopeuttava väylä: kirjallinen tehtävä ja itsenäinen opiskelu 27 h

Course part description

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3,5op
Lasten neurologiset onhelmat 1 op
Lääketieteenkysymykset äitiys- ja lastenneuvolassa 0,5 op

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia.
Sisältö: lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen arviointi ja tavallisimmat kehitysviiveet, itsesäätelytaidot ja niiden kehittyminen, leikki lapsen neuropsykiartisen kehityksen ilmentäjänä, tarkkaavaisuuden ongelmat, sosiaalisen kehityksen poikkeavuudet, autismin kirjo ja autistiset piirteet lapsessa, aistimusperäiset häiriöt ja niiden vaikutus lapsen toimintaan.

Further information

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
katja.villikka@xamk.fi

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSA:
satu.untolahti@xamk.fi

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
liisa.korpivaara@xamk.fi

JÄLKITARKASTUS:
jussi.hanninen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, oppimispäiväkirja/tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä (T1-K5 50 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 25 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 25 %).

Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä (T1-K5 100 %).

Hylätty: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Kirjallisessa tehtävässä on alle 40 % pyydetyistä asioita.

TI-T2: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: Osaat perusasioita lasten neurologisesta arvioinnista, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

H3-H4: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisesta arvioinnista ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön.

K5: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisen arvioinnin ja osaat soveltaa hyvin tietoa käytäntöön.

JÄLKITARKASTUS:
hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyä alkutenttiä (yli 102 pistettä) sekä osallistumista kliiniseen harjoitteluun kampuksella.

Qualifications

Previously approved studies.

Go back to top of page