Olio-ohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TI00CW92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.08.2019 - 30.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 14.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Opettajat
- Pekka Vilpponen
- Vastuuopettaja
- Pekka Vilpponen
- Ryhmät
-
TIKT18SPPELITieto- ja viestintätekniikka, peli, päivätoteutus
- Opintojakso
- TI00CW92
Tavoitteet
Saavutat syvemmän osaamistason ohjelmoinnista, verrattuna edeltäviin Ohjelmointitekniikka ja Ohjelmointi opintojaksoihin. Aiemmin opit mitä ovat luokat ja oliot, nyt harjaannut käyttämään niitä erilaisissa tilanteissa. Osaat muodostaa luokkahierarkioita perinnän avulla ja opit kuormittamaan operaattoreita. Osaat muodostaa luokkia ja luokan funktioita myös sellaisille luokille, joissa käytetään dynaamista muistinvarausta. Osaat luoda ja käyttää templateja ja pystyt tulkitsemaan template-kirjaston määrityksiä.
Sisältö
Tiedätkö, miten virhetilanteita käsitellään? Osaatko luoda luokkahierkian? Mitä tarkoitetaan polymorfismilla? Miten dynaamisesti varattujen datajäsenten olemassaolo vaikuttaa luokan funktioihin? Mitä ovat virtuaalifunktiot? Entä abstraktit luokat? Mitä tarkoittaa operaattorikuormitus? Mitä ovat friend-funktiot? Mitä ovat funktio-templatet, entä luokka-templatet?
Arviointi
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä (a), etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä (b), hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia (c), käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita (e)
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa opintojakson Moodle-sivulla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
a) Perehdyt itsenäisesti opintojakson materiaaliin ja teet tarvittavat
oppimistehtävät ja harjoitustyön. Tehtävät ja harjoitustyö esitellään Moodlessa.
b) Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit tulla suoraan opintojakson tenttiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opettaja järjestää opintojaksosta 3 tenttitilaisuutta lukuvuoden aikana.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 h, josta n. 55 h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 h itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät tai vaihtoehtoisesti tentti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä (a), etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä (b), hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia (c), käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita (e).
Esitietovaatimukset
Edellytetään Ohjelmointi- opintojakson sisällön hallintaa